A Trónok harca a múlt hét hétfőjén visszatért a tévéképernyőre. Míg az első öt évad esetében az olvasók tudták előre, hogy mi fog történni, a hatodik már több ponton továbbvitte a regény cselekményszálait vagy eltért azoktól, a hetedik pedig már teljesen David Benioff és D. B. Weiss forgatókönyvírók kezében van, akik az írótól ugyan tudják, mi lesz a keserédesnek ígérkező finálé, de külön utakon fognak eljutni oda.
Huszonegy éve, 1996. augusztus 6-án jelent meg a regényfolyam, amellyel George R. R. Martin új korszakot nyitott a fantasy műfajában. Az HBO története legnézettebb sorozatának köszönhetően pedig 170 országban epizódonként 25 millió nézőnél és több mint 70 millió eladott példánynál tart. A tűz és jég dala epikus fantasyciklust hasonló szent őrület övezi, mint a Harry Potter-szériát. Világszerte rajongók milliói várják a már soha el nem készülőnek tűnő hatodik kötetet, a The Winds of Wintert, valamint a 38 Emmy-díjával tévétörténelmet írt sorozat új részeit. Az utolsó előtti évadban összesen hét, hosszúra hízott epizódot kapunk, amelyekből az utolsó 82 perces lesz.
Westeroson mindenki a hatalomért küzd, ember embernek farkasa, a tét pedig a Vastrón, legalábbis egyelőre. A valós fenyegetést a Mások, az élőhalott lények jelentik, akiken nem fog az acél, és akik azért menetelnek fáradságot nem ismerve a gomolygó ködben, hogy elpusztítsák az emberek világát. A Trónok harca aprólékosan felépített univerzumában a készítők könnyedén képesek olyan látványt létrehozni, amely láttán a legnagyobb hollywoodi filmstúdiók is kényelmetlenül érzik magukat, a sok szálon futó cselekményben pedig már nincsenek érdektelen mellékvágányok, a sztori még akkor is fenn tudja tartani a feszültséget, ha egy erős felütés után komótos tempóban indítja be a hetedik évad motorját.
Ez az a sorozat, amelyről a legelső évadtól kezdve kórusban visszhangozzák nézők és kritikusok, hogy „most még sokkal durvább, mint eddig”. Kínzás, árulás, szex, intrika, brutális kegyetlenség és feltámadás – de vajon meddig lehet még feljebb tolni a potmétert? A legrokonszenvesebb főszereplő lefejezésétől az élve nyúzáson át a vérfertőzésig már mindent láttunk, és noha a sárkányok mérete még növekszik, a feszültségteremtés és a grandiózus csaták levezénylése a tavalyi évad végén elérte a maximumot. A valós és fiktív háborúk hiperrealista ábrázolása az 1999-es Ryan közlegény megmentésének első, döbbenetes húsz percétől a Gladiátorral folytatva a sort némiképp csúcspontjához ért a Trónok harca előző évadának utolsó előtti részében (Fattyak csatája) bemutatott, Deres mezei csatával.
A vérzivataros és nyomasztó hatodik évad utáni nyitány szerencsére egészen visszafogott, ám érezhető, hogy az első epizód minden valószínűséggel a széria legmozgalmasabb évadát harangozza be, hiszen mostanra az összes főbb szereplő egy földrészen gyülekezik, már csak egymásnak kell őket ereszteni. A Trónok harca karakterei a legtöbb fantasyhez képest morálisan ellentmondásosabbak, és sokkal átpolitizáltabb a cselekmény. Feudális rögvalóság van, a liberalizmusnak, egyenlőségnek még az előszelei sem fújdogálnak, a történet jóval közelebb áll a történelmi fikcióhoz, mint a tündérmesékkel szőtt fantasyhez. Míg Tolkien női karakterei tradicionálisak, Martin női szereplői többdimenziósak, motivációik pedig átgondoltan fel vannak építve. Ugyanolyan fajsúlyos szereplők, mint a férfiak.
Egy nemes azonban Westeroson nem udvarol a parasztlánynak, hanem inkább megerőszakolja, ha úgy tartja kedve, fattyak tömegét lökve az örökösödési tápláléklánc legaljára. Ezek a nők és utódok azonban, ha túlélik, idővel kőkemény vezetőkké, hódítókká válhatnak. A sorozatot kezdetben rengeteget támadták a feministák, ahol a női szereplőket megfosztják jogaiktól. A hatodik évadban viszont fordult a kocka. Ma már annak lehetünk szemtanúi, ahogy ezek a nők előrelépnek és átveszik az uralmat ebben az erősen patriarchális társadalomban. Mostanra már gyakorlatilag minden földrészt egy női szereplő ural. Okosak, kitartóak, kemények és olykor kegyetlenek: a Trónok harca hetedik évada alighanem róluk szól majd.
(Trónok harca [2011–], amerikai sorozat, forgalmazza: HBO)