További szigorításokra lenne szükség a fogyasztók védelme érdekében a termékbemutatóknál: a fogyasztói csoportokhoz hasonlóan be kellene tiltani a tevékenységet – jelentette ki a Budapesti Békéltető Testület idei tapasztalatait értékelve Baranovszky György, a testület elnöke. Felhívta a figyelmet, hogy a termékbemutatóknál új technikákat alkalmaznak a vállalkozások, például a vevőcsalogató egészségfelmérést. Emellett azzal is félrevezetik a vásárlókat, hogy üzletben történő értékesítésnek minősítik az ügyletüket, holott az a szabályok szerint nem az.
A távirati irodának a testület vezetője azt jelezte: több mint tizennégy százalékkal nőtt a békéltetők által kezelt ügyek száma, nemcsak a fővárosban, hanem a megyei testületeknél is, ami azt mutatja, hogy szükség van a fogyasztóvédelemben az alternatív vitarendezésre. A legtöbb fogyasztói panasz továbbra is a kereskedelemhez, a garanciális és szavatossági ügyek intézéséhez kötődik. Azt tapasztalják, hogy az ügyek rendezésében fontos szerepet játszó szakvélemények nem mindig pártatlanok, ezért a szakember szerint fontos lenne a szakértői szabályozás áttekintése is. A békéltető testület elnöke ennek kapcsán arra hívta fel a fogyasztók figyelmét, hogy a boltban a reklamá-
ciót nem elég szóban elmondani, írásban is rögzíteni kell a hatékony jogorvoslat érdekében. Baranovszky György jelezte, hogy az ügyek rendezésekor biztató módon növekszik az egyezségek és a testületi ajánlásokat önként végrehajtó vállalkozások száma – arányuk 80 százalék fölötti.
Az internetes vásárlásokkal kapcsolatos panaszokból pedig az látszik, hogy a vevő sokszor nem olvassa el az általános szerződési feltételt, amelyben jellemzően a visszaszállítás költségének rendezése is szerepel. Az elnök szerint a vállalkozásoknak aprólékosabb tájékoztatást kellene adniuk a fogyasztóknak, és felhívta a figyelmet arra, hogy még mindig vannak csaló weboldalak, amelyeket nehéz kiszűrni. A békéltetők elnöke szólt arról is, hogy a fogyasztóknak a hűségszerződések kötését jobban át kellene gondolniuk, és előre mérlegeljék, mennyibe kerül, ha meggondolják magukat.
A közműszolgáltatási számlázással kapcsolatban felhívta a figyelmet arra, hogy ha a fogyasztó nem diktálja be időben a fogyasztást, akkor a szolgáltató jogosan küld becsült számlát. Kiemelte azt is, hogy a szolgáltató köteles számlát küldeni meghatározott időszakban, ha azonban késik a számlázással, késedelmi kamatot nem számolhat fel.