A kalandos sorsú Evangélikus Országos Múzeumban látogatható a Luther öröksége című állandó kiállítás. A kalandos történet néhány epizódjával beléptünkkor szembesülünk, ugyanis animációs filmecske pörög a kivetítőn: a munkásőrök a leendő múzeumépületbe be (tudniillik épp államosítást foganatosítanak), jön Fabinyi Tibor, erélyesen lobogtatva a leendő múzeum működési engedélyét, majd munkásőrök ki, barátságos, hippiforma teológusok jönnek a gyűjtött tárgyakkal, és 1979-ben megnyílik a múzeum. Idén novemberben nyílt meg újból, kibővülve és mindenféle olyan csudával gazdagodva, amely nemcsak elvetemült muzeológusokat és egyháztörténészeket hív be, hanem közönséges turistákat is.
A kortárs kihívásokkal törődő, toleráns egyház öndefiníciója nem csak lózung, a tárlat a mai, interaktív, csalogató, játékos kiállításrendezési és múzeumpedagógiai törekvéseket követi, s közben egyszer sem válik komolytalanná. Ismert műveket orgonálhatunk templomi orgonán, billentyűvel tételt, regiszterrel hangszínt választunk, a szemünket lehunyjuk, odaképzeljük a gyülekezetet, és andante! Liturgikus kirakóst is játszhatunk, el kell dönteni, szenteltvíztartót, tömjénfüstölőt vagy menórát teszünk az evangélikus templomba, gyermekeknek és tájékozatlan szülőknek is jó móka – persze van egy kis segítség is, ha nem akarunk okvetlenül mutáns vallást alapítani a kis kockákból. Szintén a fiatalabbaknak lehet élvezetes a 3D-szemüveges templomjárás, ők nem szédülnek bele olyan gyorsan a csudálatba.
A történeti részben aztán ott az a bizonyos vasnyárs, melyre az eperjesi vésztörvényszék által halálra ítélt Radvánszky György fejét tűzték (állítólag 20 arannyal kellett megkenni a hóhérfeleség markát, hogy megadhassák a hősnek a végtisztességet), de legalább ilyen hátborzongató tanúja az egyház hányattatásainak a III/III-as operatív dosszié is az evangélikus egyházi reakcióról.
A legfantasztikusabb a forgószínpados templom, amely egy szinte futurisztikusan türelmes és megengedő gondolkodásmód szülötte. Sándy Gyula tervezte 1940-ben, feltehetően Mátyásföldre. Itt a központi liturgikus tér forgatható, református istentisztelet esetén úrasztala és szószék, evangélikus szertartás idején oltár és szószék látszik, vagyis két gyülekezet is használhatja. Luther-szövegeket magyarul, ónémetül, németül és angolul is olvashatunk, ostyakorongon kiválasztjuk a nyelvet és az olvasmányt, beillesztjük a mélyedésbe, majd a korongot forgatva már csodálhatjuk is az eredeti végrendeletet vagy a leveleket.
Emlékhelyet rendeztek be a parókia pincéjében, ahol Sztehlo Gábor és Keken András lelkészek zsidókat bújtattak a vészkorszakban – Sztehlo Gábor alapította egyébként Gaudiopolist, vagyis Örömvárost, körülbelül 800 menekült gyermekkel 1945-ben, önálló alkotmánnyal, törvénykönyvvel, fizetőeszközzel, és 1950-ig fenn is maradtak állami és egyházi támogatás nélkül.
Az óvóhelyről feljövet belebotlok egy embernyi hangfalszószékbe. Bele lehet heveredni, és áhítatot tartani a digitálisan kiválasztott zeneművet hallgatva. A fejem fölül, egy akkora membránból árad a nem csak testi kenyérrel élés gregoriánja, hogy bele tudnék zuhanni.