Holnap lesz a Safer Internet, vagyis a biztonságosabb internet világnapja, amelynek célja, hogy felhívja a felhasználók, különösen a fiatalok és a gyermekek figyelmét az internet, valamint a mobileszközök tudatos használatára. Ez azért is fontos, mert az elektronikus kiskereskedelmi piac folyamatosan bővül, naponta jelennek meg újabb webáruházak, és ma már a fogyasztók egyre nagyobb hányada intézi bevásárlásait az interneten. Így egyre jelentősebb fogyasztói kört érinthetnek az online térben történő visszaélések.
A kereskedő titkolja kilétét, kizárólag előre fizetés esetén küldi el a terméket, tévesen tüntetik fel az árakat – a vásárlók gyakran találkozhatnak efféle szabálytalanságokkal az internetes áruházakban, legalábbis a hatósági tapasztalatok szerint. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) figyelmeztetést adott ki az internetes kereskedelem felhasználóinak, mivel az általuk tavaly vizsgált webáruházak 88 százalékánál bukkantak olyan szabálytalanságra, amelyből kára származhatott a vásárlóknak. A fogyasztók maguk is sokat tehetnek azért, hogy nagyobb biztonságban legyenek, amikor online vásárolnak terméket vagy szolgáltatást.
Az NFH felhívása szerint már az internetes oldal felkeresésekor kiderülhet, hogy tisztességes vállalkozással van-e dolgunk. A webáruházak üzemeltetői ugyanis kötelesek adataikat (név, székhely, telephely, postacím, e-mail cím) feltüntetni az oldalon, ennek híján felmerülhet, hogy szabálytalanul működő vállalkozással van dolgunk. Az is azonnal kiderülhet, például az adószámból, hogy magyar vagy külföldi vállalkozástól tervezünk-e vásárolni – ennek az információnak később nagy hasznát vehetjük, ha problémák adódnak a megrendelt termékkel. Érdemes átnézni az általános szerződési feltételeket is, különösen a szállítás és fizetés részleteit, valamint az elállási jogról, a jótállásról, a szavatosságról való tájékoztatást, továbbá a jogérvényesítési lehetőségeket.
Az olyan webáruházakat részesítsük előnyben, amelyek lehetőséget biztosítanak az utánvétes fizetésre. Így csak azért a termékért fizetünk, amely valóban megérkezett – hangsúlyozta a hatóság. Arra is felhívták a figyelmet, kézbesítéskor érdemes fotóval, videofelvétellel dokumentálni a kicsomagolást, a későbbi vitás helyzetek tisztázására. Így tudjuk a legegyszerűbben bizonyítani, hogy például a megrendelt termék sérülten érkezett hozzánk. Ha a termék mégsem tetszik, 14 napon belül elállhatunk a szerződéstől, azaz visszakérhetjük a vételárat, és ha volt, az általunk megfizetett kiszállítás költségét is. Ilyenkor írásban kell jeleznünk a kereskedőnek az elállási szándékot, majd vissza kell küldeni a terméket. Ennek költsége viszont már a fogyasztót terheli (kivéve, ha a vállalkozás magára vállalta azt). Bármilyen panasz merül fel, érdemes először a webáruháznak jelezni, amely írásbeli megkeresésünkre köteles harminc napon belül érdemben válaszolni.
Abban az esetben, ha a problémánkat nem sikerül a vállalkozásnak orvosolnia, vagy azzal nem értünk egyet, számos intézményhez fordulhatunk segítségért. Ha például felmerül a gyanú, hogy a webáruház nem jól tünteti fel az árakat, vagy nem tájékoztatott megfelelően a termékről vagy a vásárlás egyéb feltételeiről, esetleg nem kaptunk választ 30 napon belül a panaszunkra, a fogyasztó a lakóhelye szerint illetékes kormányhivatalhoz tud fordulni. Ha például a kereskedő nem fogadja el az elállási szándékunkat és nem fizeti vissza az általunk kifizetett összeget – mint minden szerződéssel kapcsolatos jogvitában – békéltető testülethez vagy bírósághoz fordulhatunk. Ha a webkereskedő székhelye egy másik uniós tagállamban, például Norvégiában vagy Izlandon található, jogaink érvényesítéséhez a bírósági eljárás előtt segítséget nyújthat az Európai Fogyasztói Központ.