A hazai borászatok képviselői már régóta várják, hogy elinduljon a határozott munka a központi bormarketing területén. Az egyes régiók termelői ugyan különböző módokon állnak hozzá a kérdéshez, de szinte mindenhol kifejezett igény, hogy nagy szükség van egy erős és egységes magyar bormárkaarculat kialakítására. Erről Gál Zsombor, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) bor- és gasztromarketing-főosztályvezetője beszélt a Magyar Időknek. Közölte, jelenleg is dolgoznak a korszerűbb, egységes, hazánkat a nemzetközi utazási piacon képviselő turisztikai márkán, amely az ősszel debütál, és abban a magyar bor a gasztronómiával együtt jelenik majd meg, mivel egymást erősítő területekről van szó.
– Legfőképpen a fogyasztók, a turisták gondolkodásában kapcsolódik szorosan össze a bor és az étel: egymásra rímelnek és együtt adnak ki komplex kulináris élményt. Az MTÜ ezért arra törekszik, hogy hozzájáruljon ezen élmények eléréséhez – mondta a főosztályvezető. Hozzátette, az egyes borvidékek tekintetében nem csupán a borospincék népszerűsítése a cél, hanem az is, hogy a „hely szelleméhez” is hozzáférjenek a turisták, vagyis valódi élményeket szerezzenek a gasztronómia területén. – Ebben olyan turisztikai potenciál van, ami a magyar turizmus ügyét és versenyképességét tudja a leghatékonyabban támogatni – fűzte hozzá Gál Zsombor.

MTI/Balázs Attila
Eredményes volt a roadshow
Hangsúlyozta, boraink fontos elemei az országról alkotott képnek, presztízsük emelkedése így Magyarország népszerűségének növeléséhez is hozzájárul. Az MTÜ és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által közösen kidolgozott, rövid távú marketingkommunikációs koncepció azt célozza, hogy a magyar bor mintaadó kategóriává váljon, azaz olyan szintű pozicionálást kapjon, amely alapján a fogyasztók tudatosan, kifejezetten annak magas érzelmi és intellektuális értéke miatt választanak.
Az ügynökség képviselője felidézte, hogy az elmúlt hetekben a HNT-vel közösen hat helyszínes rendezvénysorozatot tartottak az országban azzal a szándékkal, hogy közvetlen szakmai párbeszéd jöjjön létre a szőlő- és borágazat képviselői, továbbá a bormarketingért felelős állami szervek között. – Jelentős érdeklődést tapasztaltunk Tokajban, Tatán és Pécsett, de elmondható, hogy mindenütt a szakma legjava képviseltette magát. A termelők számos kérdést megfogalmaztak, és a roadshow rendezvényein vendéglátók is szép számmal megjelentek.
Közös érdek, hogy összefogással segítsék egymást a vendéglátósok és a borászok, hiszen ez mind a borturizmust, mind a vendéglátás kultúráját is gazdagíthatja – fogalmazott a főosztályvezető. Megjegyezte, a legnagyobb figyelmet az eseményeken a magyar bor kommunikációs értékpiramisát bemutató előadás kapta, amelyet a koncepció kidolgozásában is részt vevő külső tanácsadó, Fiáth Attila tartott. Hangsúlyozta azt is, a hazai borászszakma nagyon sokat vár az MTÜ és a HNT együttműködésétől, illetve a turisztikai ügynökség bormarketingben való szerepvállalásától.
A piramis csúcsán a tokaji aszú
Gál Zsombortól megtudtuk, az októberben bemutatkozó egységes magyar borarculat a nemzeti turisztikai márka részeként mindenki által könnyen érthető, azonnal pozicionáló üzenetekre épül. Az arculatot főként úgy alakítják ki, hogy általa könnyebben megragadható legyen a magyar bor értékpiramisa és annak négy szintje, csúcsán a tokaji aszúval. A tagolás lényege pedig az, hogy kialakuljanak az identitásokkal rendelkező borok a dűlők, a települések, a borrégiók szintjén.
A szakember közölte: az elkövetkező időkben további ágazati konzultációkat tartanak, aminek egyik eredményeként novemberben elindul a Bor.hu internetes portál, amely gazdagon felépített információs felület lesz. – Ezenkívül a HNT-vel és a Külgazdasági és Külügyminisztériummal együttműködésben létrehozzuk az egységes borválogatást, amelyet minden nemzetközi megjelenésen bemutatunk. Mindezek mellett az MTÜ számos hazai és külföldi rendezvényen vesz részt, tanulmányutakat szervez a magyar borvidékek bemutatására, illetve online és print megjelenéseket tervez a hazai és nemzetközi médiában
– sorolta a tervezett lépéseket.
Érkezik a szakma krémje
Az MTÜ ugyancsak fontos feladatnak tekinti a többnapos, turisztikai attrakcióként értelmezhető boros tematikájú fesztiválok áttekintését. Ugyanis sok múlik a részleteken: így a tiszta pohártól az italok megfelelő hőmérsékletéig, a borok karakteréhez illeszkedő ételkínálatig minden számít annak érdekében, hogy a borfesztiválokon kínált fogások szavai szerint ne elvigyék a bor aromáját, hanem hozzátegyenek annak élvezetéhez. Azt szeretnék, hogy a borfesztiválok valóban turisztikai döntést befolyásoló tényezővé váljanak, ezért családbarát szempontból is szükséges átgondolni az infrastruktúrájukat.
A kulturált pihenő- és játszósarok, a gyermekek által is fogyasztható ételek és szörpök, programok kínálata mind-mind azt segíti, hogy ezek a tényezők valódi, valamennyi generációt megszólító utazási vonzerővé álljanak össze. Amennyiben indokolt, ehhez az MTÜ támogatást is kész rendelni, mindezt azonban előbb egy mélyreható elemzéssel kívánják megalapozni – közölték lapunkkal.

Gál Zsombor
Gál Zsombor megemlítette, hogy 2018 áprilisában Budapest ad helyszínt a nemzetközi borturisztikai konferenciának. – Az International Wine Tourism Conference-nek korábban számos – főleg európai – város, borvidék adott otthont, olyanok, mint Champagne, Barcelona és Szicília. A szakma ismeri és elismeri a rendezvényt, amely a világ minden részén megmozgatja a borturizmus krémjét. – A budapesti konferenciára mintegy 300 szakembert várunk, főleg Európából, de ugyanúgy Amerikából, Ausztráliából és Ázsiából is. Ez egy olyan lehetőség, amelyet ha megfelelően tudunk kiaknázni, felhelyezheti Magyarországot a leginkább keresett borturisztikai desztinációk térképére – összegezte az ügynökség képviselője.
Mondják el, miben tudnak mások lenni!
Az országjárás során világossá vált, hogy a turisztikai szempontú megközelítés újfajta gondolkodást igényel a szőlő- és bortermelők részéről is – mondta el kérdésüknkre Brazsil Dávid, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára. Úgy vélekedett, ehhez az új információkat, ismereteket minél több fórumon szükséges terjeszteni, hogy az eddigi, elsősorban szakmai, agrárpolitikai megközelítés mellett kialakuljon a nyitottság az újfajta fejlesztési irányokra ezen a területen.
– A szőlő- és borágazati stratégiában megfogalmazott vízió az, hogy a szőlő-, borágazat biztos és tisztes megélhetést nyújtson. Ehhez pozicionálni kell a magyar borokat, felépítve a mindennapok korrekt, tisztességes borától a prémiumkategóriáig az értékpiramist, és világos, egységes marketinget állítani mögé – mondta a főtitkár. Jelezte, a HNT szeretné elérni, hogy a borvidékek helyi értékeikre alapozzanak, mindemellett a helyes, pontos, objektív minősítés ismeretében pozicionálják önmagukat, illetve a termékeiket. – Mondják el, miben
tudnak mások lenni! Ehhez a közösségeknek le kell ülniük és együtt dolgozniuk.
A HNT ösztönözni kívánja a borvidékeket az eredetvédelmi rendszerük újragondolására, ahol lehet, a minőség javítására, a termékstruktúra egyszerűsítésére – fogalmazott Brazsil Dávid. Hozzátette, a turisztikai ügynökséggel közös roadshow, az összehangolt szakmai munka során még világosabbá vált a helyben dolgozó gasztronómiai és turisztikai szakemberek oktatásának és képzésének igénye is, továbbá a tudatos és mértékletes borfogyasztás fontosságának hangsúlyozása. A gasztronómia képviselőit megszólítva a szakmaközi szervezet azt is szeretné elérni, hogy az adott turisztikai régió éttermében a helyi termelők borai is helyet kapjanak, s áraik is ösztönözzék ezek minél szélesebb körű megismertetését. – Az MTÜ-vel megkezdett, bizalomra alapozott munka hatékony, azt a megkezdett úton kell folytatni. A tagság, az ország szőlő- és bortermelői nyitottan és tettre készen várják a szakmai támogatást – jelentette ki a szakmaközi szervezet képviselője.