A garázsok és parkolóhelyek piacát is érdemben átrajzolhatják a lakásépítések és az irodafejlesztések. A foghíjtelkek kézenfekvő hasznosítása volt ugyanis az utóbbi években a parkolókénti üzemeltetés, ám e helyek jelentős része nemsokára kiesik a kínálatból az építkezések nyomán. – Budapest belső kerületeiben a parkolás eddig sem ment könnyen, a parkolóhelyek száma pedig a jelenlegi folyamatok alapján csökkenni fog. A fővároshoz képest az eltűnő parkolóhelyek kezelhetőbb problémát jelentenek Győrött, Debrecenben, Kecskeméten vagy Szegeden, de a belvárosi területeket ott is hátrányosan érinthetik a lakásfejlesztések ebből a szempontból – mondta lapunknak Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője.
Mint arról a Magyar Idők korábban a hirdetési portál adatai alapján beszámolt, már az idei év elejére jelentősen megnőtt a belső budapesti kerületekben egy-egy parkolóhely ára. Azóta a garázsok és teremgarázs-beállók bérleti díjai jelentősen tovább emelkedtek. Az I. kerületben a 12-15 négyzetméteres garázsokat 32-40 ezer forintért kínálják havonta, ami csaknem húszszázalékos áremelkedés a januári átlagdíjhoz képest. A VI. kerületben hasonló arányban drágulva 22-29 ezer forint lett a havi díj, a VIII. és IX. kerületben pedig mintegy 15 százalékos áremelkedés után 15-20 ezer forintért lehet egy hónapra parkolóhelyet szerezni. Az eladó helyek a VII., a IX. és a XI. kerületben csaknem 30 százalékkal drágultak, így ezekben a városrészekben két és fél-négy és fél milliót kell már értük fizetni.
Dubitz András, a több nagy parkolót üzemeltető Star Park holding vezérigazgatója kérdésünkre azt mondta, a fő probléma az, hogy a lakásfejlesztők nem érdekeltek a minél több parkolóhely építésében. Az önkormányzatok előírják ugyan, hogy egy adott lakásszámú társasházhoz hány beállót kell létesíteni, de a fejlesztők bizonyos összeg megfizetésével számos parkoló kialakítása alól mentesülhetnek. – Mivel egy parkolóhely létesítése akár két és fél millió forintba kerülhet, viszont az önkormányzatnak átlagosan csak másfél milliót kell befizetni, hogy ez alól mentesüljön, inkább utóbbi megoldást választja a beruházó – mutatott rá Dubitz András, aki szerint az üresen álló belvárosi telkek mintegy harmadán indult építkezés, ami mintegy harminc ingatlant jelent.
A parkolásra szerinte az jelenthet megoldást, ha a fejlesztések során a beruházók bárki által igénybe vehető többletkapacitásokat alakítanak ki.
Több gyerek, több csok
Jelentősen megnőtt a családi otthonteremtési kedvezményre (csok) szóló igénylések száma a Takarék-csoportnál – közölte lapunkkal a Takarékbank. Adataik szerint a takarékok 2016 januárja és októbere között már több mint ötezer kérelmet fogadtak be 16,7 milliárd forint összegben. Új lakásra eddig 1639-en vettek fel 11 milliárd forintnyi állami támogatást a szövetkezeteknél, használt lakás vásárlására és bővítésére pedig 3426-an 5,6 milliárd forint összegben. Októberben 13 százalékkal többen szerződtek a pénzintézetekkel mint szeptemberben, ráadásul az új lakás építésére szóló kérelmek aránya meghaladta a harminc százalékot. Ezt a Takarékbank szerint a csok feltételeinek kedvező módosítása és a lakásépítések felfutása okozta. Érdemi emelkedés figyelhető meg az igénylés alapját jelentő gyermekszámban is: a három vagy több gyermek után a takarékokhoz benyújtott igénylések száma és összege 17 százalékkal nőtt. Mint megírtuk, idén októberig több mint 32 ezer kérelmet fogadtak be a pénzintézetek a támogatás tavaly júliusi indulása óta. (P. B.)