Dacára az online pénztárgépek hagyományos kasszákhoz képest jóval szigorúbb rendszerének, illetve annak, hogy a bevezetés óta az adóbevételek is igazolják a kiskereskedelem fehéredését, még mindig sokan trükköznek a nyugtaadással. Vásárlói tapasztalatok szerint a kisebb, önálló boltosok, alkalmi árusok körében fordul elő gyakrabban, hogy fizetéskor elmarad a bizonylat, vagy például egy számológépből nyomtatott szalagot adnak át nyugtaként, amelyen nem szerepel lényegében semmilyen konkrétum a termékről.
Holott ez az egyik első szempont, amelyet vizsgálnak a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) múlt héten akcióba lendült ellenőrei a november 29-én bronzvasárnappal induló ünnepi bevásárlási időszakban. Tavaly az NFH a vizsgált kiskereskedők 35 százalékánál talált valamilyen szabálytalanságot a karácsonyi vásárokban, míg például a szezonálisan meghirdetett akciók vizsgálatakor kiderült, hogy több mint kétszáz esetben hibáztak a láncok. Téves árfeltüntetés, eltérő összeg a kasszában. Ezek a leggyakrabban előforduló hibák az áruházakban, amelyekre érdemes vásárlóként is odafigyelni.
A hatóság szerint fogyasztói tudatosság nélkül nehéz elkerülni, hogy pórul járjon a vevő, ezért az ajándékozási láz kezdetén konkrét tanácsokkal hívták fel a figyelmet az általános buktatókra. Hiába a kedvező ár, több terméket az NFH szerint mégis érdemes szaküzletben és nem alkalmi árustól, vagy tömegárut kínáló kereskedésekben választani. Ilyenek a szezonális műszaki termékek, például a fényfüzérek is, amelyek biztonságáról vásárlás előtt érdemes tájékozódni. Hasonlóképp tanácsos tudatosan megválasztani az ünnepi édességek, például a szaloncukor beszerzési helyét is, mivel az élelmiszerek esetén különösen fontos az ellenőrzött minőség.
A nyugtaadással kapcsolatban újra azt hangsúlyozzák a fogyasztóvédők, hogy a későbbi problémák elkerülése érdekében őrizzük meg az összes, vásárlást bizonyító blokkot, nyugtát, számlát – ezek híján reklamációnak helye nincs, ahogy akkor sem, ha kaptunk blokkot, de az nem szabályos. A karácsonyi vásárban kapott bizonylaton azt is érdemes ellenőrizni, szerepel-e rajta a vállalkozás elérhetősége, hogy tudjuk, később hol található meg a kereskedő, ha gond adódna a portékával. Az üzletben, kitelepülésen kapott bizonylatra egyébként azt is érdemes ráíratni, milyen feltételekkel lehet kicserélni később az árut, ha ugyanis annak nincs hibája, a kereskedő utóbb nem köteles szóba állni velünk. Minőségi kifogás esetén pedig érdemes ragaszkodni ahhoz, hogy a vásárló panaszáról még a vásárlás helyszínén vegyenek fel jegyzőkönyvet.
Sok tévhit kering a háromnapos csereszabályról, és erről gyakran a vásárlókat is félretájékoztatják a boltok. Alapszabály, hogy kötelező jótállás alá eső termék esetén, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül érvényesítjük a csereigényünket, az eladó nem hivatkozhat arra, hogy a terméket javítani is tudja. Ehelyett köteles kicserélni egy vadonatúj darabra, ha az időközben felmerült hiba a rendeltetésszerű használatot akadályozza. A tízezer forint feletti műszaki termékeket ezért célszerű kipróbálni közvetlenül a vásárlás után, mert ha csak később derül fény a problémára, bonyolultabb a megoldás. Az ilyen árucikkeknél azt is ellenőrizzük, hogy vásárláskor megkaptuk-e az érvényesített, pecséttel ellátott jótállási jegyet – hívta fel a figyelmet az NFH.
Sok a karácsonyi csaló. Az ünnepi időszak előtt számos új, a fogyasztók megkárosítására létrejött, jellemzően külföldi székhelyű webáruház kezdi meg működését. Mivel rohamosan bővülnek az internetes vásárlások, várható, hogy az idén is jó néhány gyanútlan vásárló esik trükkös webkereskedők csapdájába.
Internetes rendelés előtt mindig győződjünk meg a webshop megbízhatóságáról, olvassuk el a fórumokon elérhető értékeléseket, és óvakodjunk a csábító, a „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen” ajánlatoktól – javasolja a fogyasztóvédelmi hatóság. Internetes vásárlás, termékbemutató esetén speciális jogok illetik meg a fogyasztót, így például ha meggondolta magát, a termék kézhezvételétől számított 14 napon belül indoklás nélkül elállhat a szerződéstől, akkor is, ha a termék hibátlan.
A legtöbb panasz azzal kapcsolatos, hogy a megrendelt termék nem érkezik meg időben. Emiatt azt javasolják, célszerű a vásárlás előtt tájékozódni arról, az internetes kereskedő megbízható-e, például cégnév, székhely, elérhetőség szerepel-e a honlapon. Döntéskor az is szempont lehet, hogy a megbízható webáruházak telefonos ügyfélszolgálatot is működtetnek a személyes kapcsolattartás érdekében. A karácsonyi rohamra való tekintettel érdemes időben elküldeni a megrendeléseket – figyelmeztetett az NFH.
A külföldön vagy külföldi webáruházban vásárolt termék esetén gyakori, hogy hiányzik a magyar nyelvű használati útmutató vagy a magyar nyelvű menürendszer, emellett az is előfordulhat, hogy a megvásárolni kívánt háztartási gép nem felel meg a hazai műszaki szabványoknak, így a termék nem használható. Emiatt célszerű előzetesen mindig tájékozódni. Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy egy adott márka gyártójának magyarországi szervizhálózata a legtöbb esetben nem vállalja a külföldön vásárolt termék ingyenes kijavítását, hiszen nem állnak szerződéses kapcsolatban a külföldi eladóval. Ez azt jelenti, hogy a terméket adott esetben külföldre kell visszaküldeni, amelynek költségét a vevőnek kell megelőlegeznie, ráadásul bizonytalan időre kiszolgáltatottá válik a távoli kereskedőnek.