Elodázhatatlanná vált a Magyar Honvédség szállítórepülőgép-kapacitásának megújítása. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a napokban majdnem meghiúsult Áder János köztársasági elnök részvétele a csíksomlyói búcsún, mivel az utazásához bérelt An–26-os szállító repülőgép (közkedveltebb nevén Ancsa) műszaki hiba miatt nem tudott felszállni. A köztársasági elnök végül csak úgy juthatott el a tervezett időben a programjára, hogy gyorsított közbeszerzési eljárással sikerült bérelni az utazásához egy másik gépet. A honvédelmi tárca nem nyilatkozott arról, hogy milyen hibája volt a tőlük bérelt An–26-osnak. Katonai forrásaink szerint azonban sajnos bármikor előfordulhatnak hasonló meghibásodások ezzel a típussal. A honvédség hadrendjében ugyanis jelenleg csak kevés üzemképes An–26-os található. Az utóbbi években öt ilyen szállító repülőgépet használt a honvédség.
Ezek közül a 405-ös oldalszámú gép repüléseit leállították, a 406-os oldalszámú An–26-ost viszont tavaly három hónapos, úgynevezett nagyjavításra szállították Kijevbe, amelyért több mint 700 millió forintot fizetett ki a Honvédelmi Minisztérium. Működőképes még a 407-es oldalszámú gép is, miközben a 603-as számú gép nagyjavításra szorul. Külön története van a 101-es oldalszámú An–26-osnak, amelyet még a szocialista Juhász Ferenc honvédelmi minisztersége alatt vásároltak egy büntetett előéletű vállalkozó cégétől egy ciprusi offshore vállalaton keresztül Ukrajnából, csaknem 600 millió forintért. A gépet azonban le kellett állítani, annyi volt vele a műszaki probléma.
A szovjet An–26-os repülőgéptípus gyártása 1985-ben szűnt meg, azóta csak egyetlen helyen, Ukrajnában lehet nagyjavításokat végezni az ilyen járműveken. A magyar An–26-os szállítókapacitás annak ellenére csak nehezen tartható fenn, hogy jelentős összegek mennek el ezekre a munkálatokra. A Honvédelmi Minisztérium 2016-ra is közel 260 millió forint értékben közbeszerzési eljárást hirdetett meg három An–26 típusú szállító repülőgép üzemképességének biztosítására. A nyertesnek alkatrészeket kell szállítani, valamint javítási és üzemidő-hosszabbítási szolgáltatásokat kell elvégezni a 2016-tól 2018-ig tartó időszakban.
Az An–26-osokkal történtek viszont megerősítik lapunk korábbi értesülését, hogy a Magyar Honvédségnél az elmúlt években több beszerzéssel kapcsolatos lépés elmaradt, vagy azokat nem olyan ütemben hajtották végre, mint azt a miniszter és a vezérkar elvárta volna. A honvédelmi tárcánál ezért személyi változtatásokat terveznek végrehajtani.