Már Magyarországon is elérhető a 13 okom volt második évada, egy sorozaté, amelyről üvölt, hogy a profitmaximalizálás hívta életre. A múlt év egyik legsikeresebb sorozata ez, a Netflixhez kötődik, Jay Asher azonos című regényét adaptálták sorozatként. A 13 okom volt alig egy hónappal a bemutatása után 11 millió tweetnél járt (ezzel az év legtöbbet tweetelt sorozata lett), fináléja után pedig másfél millióan kerestek rá a „hogyan legyek öngyilkos” kifejezésre a Google-on.
Már a regény is kapott hideget-meleget, ám a sorozat kapcsán egyértelműen előkerült, hogy az iskolai zaklatás, a nemi erőszak és különösen a tinédzser-öngyilkosság témája ugyan súlyos és megvitatandó kérdés, de nem szórakoztató műsornak való. A jelenséget egy korábban depresszióval küzdő pszichológushallgató úgy foglalta össze, értékeli, hogy a sorozat növelni próbálja az öngyilkossággal kapcsolatos tudatosságot, de „hogy ezt az emberek szórakoztatására tette, nagyon bánt”.
Mikor a 23 éves perui fiú, Franco Alonso Lazo Medrano búcsúlevelében a sorozatra hivatkozva kiugrott negyedik emeleti lakásából, illetve a főszereplőhöz hasonlóan ő is kazettákon mesélte el, mi vezette idáig, egyértelmű lett, hogy a 13 okom volt első évadának végkicsengése hiába az, hogy felelősek vagyunk egymásért, a sorozat valójában misztifikálja az öngyilkosságot, és egyfajta megváltásként állítja be. A Kaliforniai Egyetem kutatása szerint a 13 okom volt valóan növelte az öngyilkossága való odafigyelést, ugyanakkor akaratlanul idealizálta is az öngyilkosságot.

Szerényi Gábor rajza
A Netflix erre úgy válaszolt, hogy ők csak követték az eredeti regény cselekményét, a második évadban pedig óvintézkedéseket tettek, hogy minden rész előtt szerepeljen egy figyelemfelhívó bejátszás, hogy bizonyos jelenetek károsak lehetnek a mentális egészségre. Pszichológusok, iskolai szakértők és szülői szervezetek szerint azonban ez kevés, ráadásul a második évad szakmailag is alulmúlja az amúgy sem kimagasló elsőt. A Netflix félig-meddig újraforgatja az első évadot, miközben kiöl a történetből minden erkölcsi kérdést, és rajzfilmszerű karaktereket kreál.
A cég persze jól jár, a második évad, ha nem döntöget is nézettségi csúcsokat, de éppen a sok figyelmeztető felhívás miatt elég jól teljesít. Az ingyenreklám működik, a tinik pedig – nehogy kimaradjanak a közösségi médiában folyó beszélgetésből – világszerte egyre többet fizetnek elő. Csak kérdés: a dollárfolyamot mennyi vér mossa majd el?