Már 2012 óta foglalkoztatja a Mindenki című rövidfilm alapgondolata Deák Kristófot. Akkoriban a rendező Angliában élt, az akkor megírt film viszont egészen más történet volt, hiszen nem itthon forgott volna, nem magyar dalokkal. „Folyamatosan fenntartotta az érdeklődésemet ez a történet, nem engedtem el. Szeretem a paradoxonok köré épülő cselekményt, jelen esetben, hogy hogyan lehet elvenni egy kislánytól azt, amiért jelentkezik a kórusba, hogy az énekkarban maradhasson? Az élet ilyenfajta ellentmondások drámaiságát hordozza, amelyből tragédiák és komédiák születnek” – idézte vissza a film fogantatását tegnap a Bakáts téri Általános Iskolában megtartott sajtótájékoztatón Deák Kristóf, aki szerda délelőtt ékezett meg Budapestre.
Munkáját 2014-ben a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság nyolcmillió forinttal támogatta. Udvardy Anna, a film producere úgy fogalmazott, első olvasásra nagyon érdekelni kezdte a film, és azt gondolta, hogy ha őt ennyire megragadta, akkor a közönséghez is el fog jutni. „Kristóf a klasszikus filmgyártást képviseli, amikor a forgatáshoz hozzálát, már a fejében van az összes jelenet.
A film első munkakópiájának megtekintésekor tudtam, hogy nevezni kell a fesztiválokra. A sejtésem beigazolódott: a Mindenki sorra hozta el fesztiváldíjakat, a tokiói Short Shorts fődíja után már Kristóf mondta, hogy akkor az Oscar-díjra is nevezzük. Elsírtam magam, amikor bekerültünk a legjobb tízbe, az ötnél már szóhoz sem jutottam, amikor pedig bejelentették az Oscar-díjat, fel sem fogtam mi történik. Azt gondolom, hogy ez a díj kötelez” – mondta a producer.
A szabály értelmében a játékfilmeket az ország nevezheti Oscar-díjra, a rövidfilmek esetében viszont egy meghatározott listán szereplő fesztiválok győztes filmjét az alkotók jelölhetik Oscar-díjra.
A Mindenki hazai visszhangját, a dramaturgia körül kialakult vitát és a morális kérdéseket felvető diskurzust illetően a rendező úgy reagált, örül, hogy beszélgetés alakult ki a történet kapcsán.
„A film érdemeit mutatja, hogy ennyire különböző dolgokat ki lehet hozni belőle, mint amit a kritikusok és a kommentek megfogalmaznak. Egy alkotónak nem dolga megmagyarázni a munkát, amelyet elkészített. Azt gondolom, hogy a filmben bemutatott tanárnő, Erika néni nem jól reagált arra a helyzetre, amivel szembesült, de ez az én véleményem és semmi esetre sem valamiféle ellenérzést takar a pedagógusok iránt. Ráadásul a családom fele tanár, és nagy tisztelettel figyelem a pedagógusok munkáját országszerte” – tette hozzá.
Deák Kristóf a következő, áprilisban készülő filmjéről annyit árult el, hangulatában hasonlít majd a Mindenkire, de nem gyerekek szerepelnek benne, témája pedig a mesterséges intelligencia körül forog majd.
A tájékoztatót az iskola énekkara a filmben elhangzó dalával nyitotta, és a Mindenki utolsó énekével, a Bodzavirággal zárta.