Maurice Maeterlinck költői szépségű, 1909-ben született fantáziadús könyvének történetét először Sztanyiszlavszkij vitte színpadra Moszkvában, Hollywood pedig három filmet is szentelt neki: az elsőt Maurice Tourneur (1918), a másodikat Walter Lang (1940) jegyzi, a leghíresebbet pedig 1976-ban a magyar származású musical-sztárrendező, George Cukor, aki az amerikai–orosz koprodukcióban olyan filmcsillagokat dirigált, mint Elizabeth Taylor, Jane Fonda, Ava Gardner, Patsy Kensit és Nagyezsda Pavlova.
A Budapesti Operettszínházban debütáló A kék madarat Vas István fordítása alapján Bíró Bence és Kautzky-Dallos Máté dolgozta át. A fülbemászó dallamok Ádám Rita és Darvas Benedek zeneszerzők munkáját dicsérik, a dalszövegeket Závada Péter jegyzi.
A 12 éven felülieknek (és ajánlatos a korhatáros besorolást komolyan venni) szóló darab első jelenetében a gyermek Tyltyl és Mytyl karácsony előestéjén álmodozva, de nem irigységgel szemlélik házuk ablakából a gazdag emberek fényes életét, amikor megjelenik Alkonytündér (Papadimitriu Athina/Ullmann Zsuzsa), aki a kék madár keresésére biztatja őket, „mert abban rejlik minden boldogságnak és dolognak titka”. Egy varázsgyémántot ajándékoz nekik, amivel életre keltik az állatok, az elemek, a tárgyak és a fény lelkét, akik a kísérőik lesznek az egész életükön át tartó utazáson.
A bájos karakterek és a gyermekek vezetője a Fény (Lévai Enikő/Kalocsai Zsuzsa), aki először az emlékeikbe vezeti őket, ahol egy igazán megható jelenetben szeretett nagyszüleikkel találkoznak, mert „a halottak, akikre emlékeznek, olyan boldogan élnek, mintha nem lennének halottak”.

Tylette, az intrikus cica (középen) a cukor, a kenyér, a tűz és a víz lelkével
Fotó: Teknős Miklós
A második helyszín az Éjszaka (Lukács Anita/Bojtos Luca) palotája, ahol megtalálható a természet minden titka, de a kék madarat nem sikerül megfogniuk. A következő úti cél az erdő, ahol a megelevenedett fák lelkei a gyermekeket okolják favágó apjuk bűneiért, amiért halálra ítélik őket, de az ember legjobb barátja, Tylo, a kutya (Sándor Péter/Soós Máté Gábor) megmenti őket, ezzel romba döntve Tylette, a macska (Vágó Zsuzsi/Auksz Éva) gonosz tervét.
A temetőben is keresik a kék madarat – itt meg kell jegyeznem, hogy szerencsére nem szemléltették az élőhalottakat –, majd útjuk a kövér boldogságokhoz vezet, ahol hőseink megtanulják, hogy az életben áldozatokat kell hozni és nem tántoríthat el semmi a kitűzött céltól. Az Idővel és a meg nem született lelkekkel való találkozás után a már felnőtt Tyltyl és Mytyl rájönnek „a dolgok igazságára, hogy sokkal több boldogság van a Földön, mint az emberek hiszik”: ilyen a gyermeki boldogság, az ártatlan gondolatok boldogsága és az emlékek felelevenítése.
Miután a Fény és kísérőik elválnak tőlük, az idős Tyltyl (Csuha Lajos/Dézsy Szabó Gábor) és Mytyl (Felföldi Anikó/Papadimitriu Athina) rájönnek, hogy az egész életükben keresett boldogság kék madara végig odahaza várta őket.
A kék madár egy igazán szórakoztató, mégis mély mondanivalót közvetítő darab neves színművészekkel, ötletes és káprázatos jelmezekkel, fülbemászó zenével és látványos koreográfiával nem csak gyermekeknek.