Mintha halványulóban lenne az Apple fénye. Ennek egyik figyelmeztető jele, hogy a világ legértékesebb technológiai cége története talán legpocsékabb negyedévét zárta márciusban, ráadásul legnagyobb piacán, Kínában is kezdik lesajnálni. Az elmúlt 13 évben folyamatosan nőtt az amerikai óriásvállalat, most azonban megtört a sikerszéria. Az első negyedéves adatok szerint bevétele 12 százalékkal, nyeresége pedig több mint ötödével csökkent a tavalyihoz képest. Az elsődleges ok a cég legnépszerűbb terméke, a forgalom kétharmadát adó iPhone értékesítésének 16 százalékos visszaesése. Tim Cook vezérigazgató az adatok ellenére bízik a sikeres folytatásban, amit az új iPhone-ra alapoz. A termék – valószínűleg iPhone 7 néven – azonban csak az év vége felé kerül piacra.
A nimbusz megkopására utalnak Csia Jüe-ting kínai milliárdos vállalkozó szavai is. Csia a Le Eco nevű konglomerátum elnök-vezérigazgatója, s cégét a kínai Netflixként is emlegetik – a termékpaletta azonban ennél szélesebb, foglalkoznak okostelefonok és -televíziók, kerékpárok s az utóbbi időben intelligens, önjáró elektromos autók gyártásával is. Nos, az üzletember szerint az Apple üzletei modellje erősen idejétmúlt, annak ellenére, hogy az amerikai cég is igyekszik ökoszisztémát létrehozni termékeiből. – Úgy véljük, óriási a különbség köztünk és az Apple között. Az Apple mobiltelefonokat gyártó vállalatként a hardverre és a szoftverre összpontosít, míg a Le Eco elsősorban az internetre, s csak azután a szoftverre, végül pedig a hardverre – jelentette ki Csia a CNBC-nek adott interjújában. Hozzátette, hogy az Apple termékdizájnját elavultnak, innovációs folyamatát pedig lassúnak tartja. A nemrégiben megjelent iPhone SE-vel kapcsolatban megjegyezte: nagyon alacsony technológiai színvonalon áll, nem lett volna szabad piacra dobni.