A cikk emailben történő elküldéséhez
kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket:
https://www.magyaridok.hu/gazdasag/onvezeto-kamionok-ujitjak-meg-kozuti-szallitast-europaban-626872/
Bár még csak kísérleti üzemben, de vezető nélküli kamionok közlekednek Európa autópályáin. Az intelligens kamionokból álló konvojok forradalmasíthatják az európai szárazföldi szállítmányozást. A technika már megvan, a jogi háttér átalakítására van szükség ahhoz, hogy valósággá váljon az automata áruszállítás.
Autóvezetőként mindenki átélte már azt a félelmetes helyzetet, amikor a sztráda jobb szélső sávjából kivágott elé egy kamion, vagy maga szorult be két monstrum közé. A közúti áruszállítás gigantikus árufolyama napi 24 órában hömpölyög az utakon, és a kamionsofőr éberségén, fizikai állapotán múlik, hogy történik-e tragédia. Ha elektronikus úton összekapcsolnák a száz kilométereken át egymás mögött haladó kamionokat, lekerülne a sofőrök válláról a nyomasztó felelősség, és minimálisra csökkenne a baleset kockázata. Ennek a műszaki megoldásnak ráadásul sokkal nagyobb jelentősége lenne a kamionok esetében, mint a személyautóknál, hiszen az áruszállítás szinte folyamatos, a kamionok a lehető leghosszabb utat autópályán teszik meg. Az önvezető technológia autópálya-körülmények között már kiforrottnak tekinthető.
Járműkonvoj valahol az öreg kontinensen
A közelmúltban önvezető kamionok 2000 kilométert tettek meg valós forgalmi körülmények között, több országon át. A kísérletben a Scania, a DAF, a Daimler, az Iveco, a MAN és a Volvo nyerges vontatói vettek részt, és hajtották végre sikeresen az előttük álló célt – különböző kiindulási pontokról érkeztek meg Rotterdam kikötőjébe. A Scania három teherautójának a többiekhez képest nagyobb utat, kétezernél is több kilométert kellett megtennie, négy országhatárt érintve. A hónap elején megvalósult kezdeményezést Hollandia – mint az Európai Unió elnökségi tisztségét betöltő országa – hívta életre, hogy a kísérlet során bebizonyítsa, intelligens kamionokból álló konvojok forradalmasíthatják az európai szárazföldi szállítmányozást. A konvojok két-három, vezeték nélküli kapcsolattal összekötött, önvezető kamionból álltak, melyek közül a legelső határozta meg a kötelék sebességét és útvonalát.
Az önvezető kamionkötelékek előnye, hogy állandó sebességgel képesek haladni, mellyel elősegítik a forgalom zavartalanságát, hozzájárulnak a közutak biztonságához, és a rövidebb követési távolságot tartva akár tíz százalékkal csökkentik a fogyasztást. A kísérlethez még csak félig automatizált járműveket használtak, így a számítógéppel vezérelt kamionokban szükség volt sofőri felügyeletre is. Bár még sok akadály áll a forradalmasított közlekedés előtt, de ezek nem technikai jellegűek, leginkább az EU-tagállamok engedélyei közötti különbségekből fakadnak. További egyeztetések folynak arról, hogy milyen szabályozás szükséges ahhoz, hogy az önvezető szállítmányozás valósággá váljon a kontinensen.