Tudatosabbak a magyar fogyasztók, egyre többen már interneten is érvényesítik jogaikat. Magyarországról közel kétezren használták az uniós fogyasztóvédelmi vitarendező honlapot az elmúlt időszakban, többen, mint például az osztrák, a cseh, a finn vagy épp a svéd fogyasztók – közölte a Budapesti Békéltető Testület (BBT) az idei első fél évről szóló összefoglalójában.
Az elmúlt öt és fél évben több mint huszonötezer fogyasztó kérte a békéltetők ingyenes, gyors eljárását, hogy rendezni tudják vitás ügyüket egy kereskedővel. Ebből közel háromezer az idei első fél évben érkezett be a testülethez, amiből csaknem 2400 jogi esetet el is döntöttek. Ugyancsak nő azok száma, akik csupán tájékoztatásért, tanácsért fordulnak a budapesti szervezethez, amely a fővárosi iparkamara mellett működik.
Ami a fogyasztóvédelmi tendenciákat illeti, jól látszik, hogy a békéltetés betölti célját. Az első fél évében az összes lezárt ügy közel 70 százaléka rendeződött a BBT eljárásának köszönhetően egyezséggel – jelezte lapunknak Baranovszky György elnök. Mint mondta, a pozitív eredményt erősíti, hogy a vállalkozások igen nagy arányban (73 százalék) önként eleget tettek a békéltető testületi ajánlásoknak, amely egyébként nem kötelező.
– Legyen szó akár a kis- és középvállalkozásokról, akár a nagy multikról, mindegyik vállalkozói kör számára fontos, hogy bíróságon kívül találjanak megoldást a fogyasztókkal fennálló vitás ügyekre. Számos olyan példát láttunk, amikor a panaszosnak nem volt igaza, később a vásárló megtartása érdekében a cégek mégis teljesítették az igényt – tette hozzá a BBT vezetője.
Ami a lezárt ügyek típusait illeti, a legtöbb esetben a kereskedelmi ügyek kapcsán kérték a fogyasztók a testület segítségét. Ezt követik a mobiltelefon-, internet-előfizetések, parkolási bírságok, javító-karbantartó szolgáltatások miatti panaszok. Harmadik helyen a közszolgáltatásokkal (például: földgáz-, villamosenergia-szolgáltatás) összefüggő lezárt ügyek állnak a gyakoriság szempontjából, ezeket követik a pénzügyi tárgyú ügyek, például a hallgatói hitel, a fogyasztói csoportok. A sort az építőipari ügyek és az utazással összefüggő viták zárják.
Idén eddig a leggyakrabban a közlekedési szolgáltatások (vasúti, közúti, légi személyszállítás, parkolási és autópálya-bírságok) igénybevétele miatt fordultak jogorvoslatért. Ezt követi azoknak az eljárásoknak a száma, amelyek postai és távközlési szolgáltatásokkal függtek össze, így például internet-, televízió-, mobiltelefon-előfizetésekkel vagy postai levél-, csomagfeladással, esetleg futárszolgálat igénybevételével voltak kapcsolatosak. A harmadik leginkább problémás területnek a közszolgáltatások köre bizonyult, ide azok az eljárások tartoznak, amelyekben többek között villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhőszolgáltatás állt a vita hátterében.
A termékek esetén a legtöbbször valamilyen lábbeli hibájával (utcai cipővel, sportcipővel) volt kapcsolatos az ügy tárgya, míg az összes termék közül az ügyek 13 százalékában háztartási és kerti gépekkel támadt gondjuk a fogyasztóknak. Gyakori volt még a híradástechnikai termékek miatti békéltető eljárás is, ami a legtöbbször mobiltelefon, televízió-, rádiókészülék adásvételéről szólt.