Látványos mutatvánnyal reklámozza legújabb Discovery Sport terepjáró modelljét a patinás brit terepjárógyártó, a Land Rover. (A cég jelenleg az indiai Tata Motors tulajdonában van.) A lélegzetelállító videóban a terepjáró mint egy mozdony vontatja a mögé erősített három vagont egy vasúti hídon. A reklám üzenete: az ilyen gépkocsi még erre is képes. De rögtön megfogalmazódik egy másik kérdés is: miért üresek a vagonok? Azaz mi haszna, ha a drága terepjáró elvihetne magával akár száz embert is, ha teljes életciklusa során többnyire egy-két személyt szállít, de azokat is csak naponta legfeljebb egy órán át? (Statisztikák szerint az átlagos gépkocsi életének túlnyomó részét utcán vagy garázsban álldogálva tölti.)
A reklámban szereplő gépkocsi motorja ráadásul dízel, amelyről a VW egyik vezetője a közelmúltban azt nyilatkozta, hogy a fokozatosan szigorodó kibocsátási előírások, valamint az ezek teljesítéséhez szükséges fejlesztések költsége miatt ki fog kopni a gépkocsikból. De az autózás jövőjét kutató szakértők egy része azt mondja, a százéves személygépkocsi karrierjének nem a szén-dioxid- vagy nitrogén-oxid-kibocsátás miatt kell véget érnie, hanem mert a magánhasználatú gépkocsi fenntartása drága, nem hatékony, és tönkreteszi a hagyományos városi struktúrákat.
Az autóipar a XXI. század elején új szakaszába lépett, amelyet mély válság jellemez, állapította meg a Morgan Stanley elemzése, amelyet a Los Angeles Times közölt. Az autóipar évszázados ökoszisztéma szerint működik. Most azonban új, kívülről érkezett szereplők igyekeznek kihasítani szeleteket a 10 billió dolláros mobilitási piacból, figyelmeztetett Adam Jonas, a Morgan Stanley Research vezető autóipari elemzője. Sokan fenik a fogukat erre a hatalmas üzletre.
Mint ismeretes, a Google már hosszabb ideje kísérletezik robotautókkal, és mostanában a techóriás Apple is az elektromos járművek piaca felé kacsingat. A Tesla Motors sikeres vállalkozást épít tisztán elektromos sportautók gyártásával és értékesítésével. Jonas szerint napjainkban a két legfontosabb technológiai trend az autóiparban az időalapú járműhasználati megosztás (car sharing) és az önmagát vezető autó fejlesztése. Ezek a tendenciák a későbbiekben összeolvadnak majd, amit ő „megosztott autonómiának”, azaz robottaxi-szolgáltatásnak nevez.
A saját tulajdonban lévő autó a világ leginkább kihasználatlan eszköze, állította Adam Jonas. Az emberek azonban a közeljövőben kénytelenek lesznek felismerni az autómegosztással operáló szolgáltatások előnyeit (telekocsi, Uber, car share, taxi) és lassan lemondanak a saját tulajdonban lévő autóról. A megosztott járműhasználat idővel annyira olcsóvá válik, hogy csak a gazdag emberek engedhetik meg majd maguknak a saját autó luxusát. Ez pedig lehetővé teszi, hogy több száz új belépő jelenjen meg a flottamenedzsment üzletben.
Jonas úgy képzeli, hogy a jövőben szabadon mozgó, autonóm járművekből álló flották a nap 24 órájában elérhetők lesznek a felhasználók okostelefonjai segítségével. Az egy főre eső szállítási költség 25 centre esik mérföldenként, vélte Adam Jonas. Ezek az automatizált robottaxirendszerek a fejlett országok metropoliszaiban honosodhatnak meg, hogy azután átterjedjenek a közeli külvárosokra is, majd ehhez csatlakozhatnak a közeli városok az addigra kiépülő autonóm autópályák segítségével. Mindezek a folyamatok hatalmas változásokat idéznek elő például a városok közterületein, az ingatlanok hasznosításában. Alapjaiban változik meg az utcakép. Az egykori parkolók és garázsok helyén új vállalkozások jelenhetnek meg, például kereskedelmi egységek, éttermek.