A magyar gyökerekkel rendelkező Wizz Air légitársaság alapító-vezérigazgatója képviselheti Monte-Carlóban Magyarországot a World Entrepreneur of the Year globális döntőjében jövő nyáron.
Az év üzletembere az a Váradi József lett, aki a Wizz Air 2003-as alapítása óta vezeti a céget, amely mára mintegy 3500 munkavállalót foglalkoztat, 86 repülőgépes flottáját pedig néhány éven belül megtöbbszörözi. Váradi József életében kiemelten fontos az oktatás, szoros kapcsolatot ápol magyarországi és külföldi egyetemekkel – áll a díj odaítélőinek indoklásában.
De vajon lépést tud-e tartani a Wizz Air-flotta növekedésével a pilóták számának bővülése, amikor repülőgép-vezetővé válni még a fiatal diplomások jelentős részének is csak álom? – kérdeztük az év üzletemberétől.
Váradi József elmondta, hogy a pilótaképzés kétségkívül jelentős erőforrásokat igényel, 100-150 ezer dollár vagy euró (30-45 millió forint) az az összeg, amíg a pilóták eljutnak arra a szintre, hogy egy Airbus 320-as repülőgép első tisztjei lehessenek.
A légitársaság szemszögéből nézve ellenben az a kérdés, hogy milyen minőségű munkaerő érhető el a szabad piacon. Ez ciklikusan változik; amikor gazdasági fellendülés van, akkor, mint számos más munkakörben, a pilótákból is hiány van.
Azonban a Wizz Air lényegesen nagyobb cég annál, hogy kitegye magát ezeknek a változásoknak és rizikóknak, hangsúlyozta Váradi József, ezért a légitársaság maga kezdett kadétképzésbe. Ennek része a különböző egyetemekkel való együttműködés, valamint a saját belső képzési program, amelynek során komoly összeggel támogatják egy-egy leendő pilóta kiképzését.
Ez konkrétan azt jelenti, hogy a kadét mintegy 20 ezer euróból (6 millió forint) elvégezheti az iskolát, míg a fennmaradó 50-70 ezer eurót (15-21 millió forint) a cég fizeti helyette. Ezért a pilótáknak jó néhány évre el kell köteleződniük a Wizz Air mellett.
A program a közelmúltban indult, Váradi József arra számít, hogy évente százas nagyságrendben végeznek majd a leendő pilóták. A pénzügyi támogatás ellenére a kihívás továbbra is jelentős, a jelentkezőknek meg kell felelniük a magas követelményeknek, és sikeresen le kell tenniük a vizsgákat.
Akik megfelelnek a fenti feltételeknek, azoknak a Wizz Air hosszú távon munkahelyet biztosít. Ez azért is fontos, mondta a vezérigazgató, mert a munkaerőpiaci helyzet viszonylag gyorsan változhat. Most épp pilótahiány van, de néhány év múlva ismét túlkínálat lehet.
– A Wizz Air-pilóták fizetése versenyképes a többi légitársaság által kínált bérekkel úgy, hogy az összeget indexálják a kelet-közép-európai költségekhez. Vagyis a bérek vásárlóereje megfelel a nemzetközi iparági sztenderdeknek – hangsúlyozta Váradi József. Aki dolgozni akar, az nagyon jól keres, akár több millió forintos havi jövedelmeket is elérhetnek.
Ahogy a vállalat működésének minden elemében, úgy a pilóták beosztásának megtervezésénél is fontos szempont a hatékonyság. A törvényileg meghatározott határérték a pilóták repülési idejére 900 óra, és míg a hagyományos nyugat-európai légitársaságoknál 600-650 órát repülnek a pilóták, addig a Wizz Air-nél ez a szám 800-850.
Ha ehhez hozzátesszük, hogy nagy méretű, 180-230 fős repülőgépekkel repülnek, és az átlagos utasszám lassan eléri a járatonkénti 200 széket, ami a legmagasabbnak számít Európában, akkor a pilóták hatékonysága akár 50 százalékkal is magasabb lehet, mint a hagyományos légitársaságoknál.
Ugyanakkor látni kell, hogy a saját képzés teljesítménye, az évi 100 fő nem fedezi a Wizz Air pilótaigényét, hiszen a következő 3-4 évben 1000 új repülőgép-vezetőt kívánnak felvenni. Ennek csak mintegy harmadát fedezi majd a kadétprogram, a fennmaradó munkaerőt a piacról kívánja felvenni a cég.
A 2018-as tervekről Váradi József elmondta, hogy – az előző évekhez hasonlóan – 15-20 százalékkal bővítik a székkapacitásokat Magyarországon, újabb desztinációkat nyitnak, és két új gép áll be tavasszal. A jövő évben 250-300 új pilótát kívánnak felvenni a légitársaság 27 bázisára.