Mindössze egy évre csökkenhet a maximális hűségidő a távközlési szolgáltatóknál, amennyiben a kormány elfogadja az ezt tartalmazó javaslatot. A Balla György és Kucsák László fideszes képviselők által benyújtott módosító dokumentum indoklása szerint a jelenleg alkalmazott gyakorlatban a hűségszerződések kiszolgáltatottá teszik a fogyasztókat, mert számos szolgáltató úgy alakítja ki díjtételeit, hogy a fogyasztóknak csak ilyen szerződés megkötésével érje meg igénybe venni az adott szolgáltatást. Gyakori jelenség a képviselők szerint az is, hogy a hűségidő lejártával a fogyasztó csak jóval drágábban veheti igénybe ugyanazt a szolgáltatást, vagy csak újabb hűségidő vállalásával.
A módosítás azt is lehetővé tenné bizonyos esetekben, hogy az előfizetők azonnali hatállyal felmondhassák a televíziós, internetes vagy telefonos szerződésüket. Például az előfizetőket kedvezőtlenül érintő egyoldalú szerződésmódosítás esetén – például díjtételek emelésekor – a fogyasztók anélkül ugorhatnának ki a szerződésből, hogy hátrányuk származna belőle. De lehet erre ok a csatornakiosztás egyoldalú módosítása is a televíziós szolgáltatásoknál. A javaslat kitér arra is, hogy amennyiben a fogyasztó letölti a hűségidőt, annak lejárta után nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe, mint a teljesen új előfizetők.
A három legnagyobb magyarországi távközlési szolgáltató egyöntetűen iparági egyeztetést sürget a hűségidő rövidítésének tervéről, mivel véleményük szerint hátrányosan érintené a fogyasztókat, ha hatályba lépne az elektronikus hírközlésről szóló törvény módosítása. A Magyar Telekom szerint épp az okoz hátrányt az előfizetőknek, ha megszűnik vagy lerövidül a határozott idejű szerződés időtartama alatt adott kedvezmények lehetősége – írta a távirati iroda.
A szolgáltató arra is felhívta a figyelmet, hogy a hűségidő egy évben történő maximálása különösen érzékenyen érintené a magas árszínvonalú okostelefonok elérhetőségét, hiszen a rövidebb hűségidő miatt az ezekre adott kedvezmények nagysága csökkenhet. Ha pedig a telefonok magasabb áron érhetők el, az azt eredményezheti, hogy fogyasztók széles körének válnak elérhetetlenné a 4G-képes készülékek és az azokon keresztül kínált tartalmak, közvetve pedig a digitális írástudás minél szélesebb körben való terjedése is lelassulhat.
Ne hagyja megszűnni a számát!
A jogszabályi változások következtében a mobilszolgáltatóknak idén június 30-ig azonosítaniuk kell a feltöltőkártyás előfizetőiket – emlékeztetett a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság – ellenkező esetben az előfizetés megszűnik. A több millió érintett kártyahasználónak kapcsolatba kell lépnie mobilszolgáltatójával a szolgáltató által megjelölt módon és formában. Fontos, hogy a hozzátartozók, közvetlen családtagok is segítsék a gyerekek, idősek által használt, hanghívásra alkalmas, illetve riasztókban és egyéb, nem hívásra szolgáló eszközökben található SIM-kártyák adategyeztetését. A szolgáltatók a határidőig SMS-ben legalább kétszer értesítést küldenek az előfizetőknek az adategyeztetés módjáról.