Csütörtökön (ma) tartják a Hungexpo vásárvárosban a BKIK Kamarai napok keretében az ipari és a kereskedelmi tagozat közös rendezvényét. Az esemény kapcsán a Blogstar.hu interjút készített az ipari tagozat alelnökével, a Műszertechnika Zrt. vezérigazgatójával, Tankó Zoltánnal. A szakember nemzetközi nagyvállalatnál volt vezető csaknem egy évtizeden át, és ezután állt a magyar vállalkozás élére. Ebbeli minőségében módjában áll összehasonlítani mindkét szférát.
Mivel a kamarai rendezvényt éppen az Automotive 2018 járműipari szakkiállítással egy időben rendezik, adja magát a kérdés, hogyan lehetnek autóipari beszállítók a magyar kkv-k, illetve beszállítóból miképpen válhatnak gyártóvá. Tankó Zoltán elmondta, hogy a járműipar húzóágazat Magyarországon, hiszen nemcsak a technológia, nemcsak maguk az összeszerelő üzemek települtek ide, hanem rengeteg kiszolgáló terület is létrejött.
Legalább háromszor annyian dolgoznak a háttériparban, mint magában a végszereldében, ahonnan kigurulnak az autók. És rendkívül magas technológiai színvonalat tanulnak meg az emberek. De hogyan lesz ebből sikeres magyar ipar? A menedzser elmondta, nagyon meglepődött, amikor azzal szembesült egy európai szakkiállításon, hogy a török cégek milyen magas minőségben gyártanak autóbuszokat. De hogyan lehet ez?
A válasz: a németek húsz éve Törökországba telepítették a technológiát, a török vállalatok ezt továbbfejlesztették, mégpedig úgy, hogy időközben hazatértek Németországból a mérnökeik, és azóta otthon fejlesztik tovább a buszokat. És ezek most már jobb minőségűek, mint maguk a Mercedes buszok. Tankó Zoltán szerint ez hatalmas lehetőség Magyarország számára is, csak éppen nem megy egyik évről a másikra. A multik gyakorlatát persze nem lehet egy az egyben áttenni egy kkv működésébe.
A kamarai rendezvény egyik kiemelt témája a fővárosi taxishelyzet lesz. Ebből az alkalomból a Blogstar.hu megszólaltatta Metál Zoltánt, az Országos Taxiszövetség elnökét, aki elmondta, hogy az utóbbi években nagyon komoly mértékben fehéredett a szolgáltatók tevékenysége. Sokan áttértek a pénztárgép használatára, az autópark folyamatosan fiatalodik, korszerűsödik, a vállalkozások kilencven százaléka tisztességesen működik. Nem véletlenül emelkedett a fuvarszám, hiszen a megbízható taxisokat folyamatosan keresik.
Azt persze el kell ismerni, hogy mindig van egy kisebbség, amelynek tagjai borsot törnek a többiek orra alá, és nagy károkat okoznak az utasoknak – mondta Metál Zoltán. Ez a kisebbség kihasználja a turistákat és tízszeres áron szállítja az utasokat. Bár létrejött egy hatóság, amely ellenőrizhet és büntethet, de hiába veszik le a rendszámot egy csaló autójáról, a fifikás ügyvédek segítenek. A reptér sem tud mit kezdeni a leszólító, úgynevezett „bőröndsimogató” emberekkel – mondta Metál Zoltán.