Tovább bővült a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) mezőnye csütörtökön, hivatalosan is megkezdődött a Waberer’s International Nyrt. közúti fuvarozócég részvényeivel való kerekedés a legértékesebbnek számító, prémium kategóriás vállalatok között. A tíznapos júniusi ajánlattételi időszak végére a bevezetéskor, az 5100 forintos ajánlati áron számolva a Waberer’s a hatodik legnagyobb piaci kapitalizációjú cég lesz a BÉT-en – közölte a tőzsde. Az eladott részvények 82 százaléka iránt intézményi befektetők, 17,8 százaléka iránt pedig kisbefektetők érdeklődtek, jóval kisebb, 0,2 százalékos hányadot a társaság munkavállalói vásároltak meg. Az új részvénykibocsátásból származó bruttó 15,5 milliárd forintot a vállalat szinte teljes egészében egyik lengyelországi versenytársa, a Link felvásárlására fordítja. Végh Richárd, a tőzsde vezetője elmondása szerint 20 éve nem volt ilyen értékű belépő cég a magyar tőzsdén.
A napokban lapunknak Wáberer György, a cég alapítója, névadója és korábbi tulajdonosa kétségeit fejezte ki a tőzsdei bevezetés sikerességével, illetve időszerűségével kapcsolatban. A cégből való kiszállásának része volt, hogy a vállalatnak a jövőben más név alatt kell működnie, a volt tulajdonos azonban a névhasználat visszavonásáról való döntését épp a tőzsdei bevezetés idején tette meg. Wáberer György lapunknak korábban elmondta, jelenleg bizonytalanok a kelet-európai fuvarozók kilátásai. Mint azt megírtuk: a hazai gazdasági kormányzat is úgy látja, hogy tizenötezer ember munkahelye van veszélyben csak Magyarországon a fuvarozási iparban, miután a fejlettebb piacokon a hazai terepüket védő intézkedéseket hoznak az ottani piacfelügyeletek.
Lajkó Ferenc, a Waberer’s vezérigazgatója úgy nyilatkozott a Magyar Időknek: szerinte a Wáberer György és más piaci forrásaink által felvetett aggodalmak több szempontból is alaptalanok. Egyrészt a nagy nyugati fuvarozócégek esetleges kiszorító törekvéseit eleve megakadályozza, hogy hazai piacaikon nincs megfelelő munkaerőforrásuk: azok, akik például egy kontinensen vagy akár csak több országon átnyúló fuvart hajlandók lennének elvállalni, már nem elérhetők, különösen nem annyi pénzért, mint egy kelet-európai kamionos, és nincs megfelelő kamionkapacitásuk sem.
Lajkó szerint Brüsszelben is belátták, hogy a nemzeti szabályozások gátolják az uniós piac egészséges működését. – Egységes szabályozást fognak kialakítani, amely mindenkire vonatkozik. Nem zárható ki, hogy a protekcionista intézkedések magasabb bér- vagy működési költségeket fognak eredményezni a szállítmányozók számára. Ennek ellenére hiszünk abban, hogy a pozíciónknak köszönhetően megőrizhetjük a versenyképességünket – mondta.
A Waberer’s-részvények iránt érdeklődőknek elmondta, nem tudja, hogy Wáberer György döntése nyomán mi lesz a vállalat neve, mivel a felek közötti megállapodás értelmében Wáberer valóban jogosult jövő március végétől kezdődően felszólítani a céget, hogy a továbbiakban kereskedelmi neveként és védjegyeként a Waberer’s nevet ne használja.
Ehhez a felek közötti megállapodás szerint hároméves türelmi időt biztosít a cégnek, tehát a társaság a nevet legalább 2021. március végéig használhatja. Lajkó kiemelte, hogy a névhasználatról szóló szerződés csupán a konkrét névhasználatot érinti, a Waberer’s név használatának szűk körét érinti, mivel a cég vizuális elemei és szlogenje nem része a kikötéseknek.
Lajkó Ferenc azt is elmondta: az 5100 forinton induló részvényekre a vállalat vezetése nem tűzött ki konkrét célárat. – Habár megtisztelő számunkra, továbbá sem kitűzött cél, hogy a társaságot a blue chip kategóriában tartsák számon, noha őszre várhatóan az ötödik vagy hatodik legnagyobb nyilvánosan elérhető cég lesz a hazai parketten.
A Waberer’s részvényei egyébként 5125 forinton zártak az első kereskedési napon. Majdnem 100 ezer papír cserélt gazdát, mintegy félmilliárd forintos forgalomban.