Rovana Plumb, a román szállításügyi tárca vezetésével ideiglenesen megbízott, európai alapokért felelős miniszter azt mondta, azonkívül, hogy folytatni kell az eddigi autópálya-építéseket, új projekteket is el kell kezdeni.
– Van egy közlekedési mestertervünk, amelyet az Európai Bizottság is elfogadott, és amelyhez tartanunk kell magunkat, hogy legyenek autópályák Romániában – fogalmazott a politikus. Hozzátette: 5,8 milliárd euró áll Románia rendelkezésére a közúti, a vasúti, valamint a vízi infrastruktúra fejlesztésére. Romániában jelenleg 806,7 kilométer autópálya van. Alin Serbanescu, a román közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) szóvivője a napokban azt közölte, hogy az idei évben 118 kilométernyi autópályát adnak át.
Nem osztják a kormányzati optimizmust az infrastrukturális beruházásokat rendszeresen követő Pro Infrastruktúra Egyesület szakértői, akik úgy vélik, a beígért sztrádaszakaszok kevesebb mint fele fog megépülni 2019 végéig. „A valóság kegyetlen. 2019-ben csupán 43,28 kilométernyi autópályát adhatnak át, vagyis az A1-es autópálya Lugos–Déva-szakaszának 3-as (május–június) és 4-es szakaszát (augusztus–szeptember), Holgya és Marossolymos közötti részét” – áll a civil szakértőket tömörítő egyesület Facebook-oldalán.
A tavalyi év sztrádaépítési kudarcaival a kabinet is tisztában van, Viorica Dancila miniszterelnök december elején úgy nyilatkozott, hogy amennyiben a 2018-as év végéig nem épül meg száz kilométer autópálya, akkor a CNAIR elnökének tisztségével kell ezért felelnie. 2018-ban alig több mint hatvan kilométernyi autópályát adtak át, sajtóértesülések szerint rövid időn belül meneszthetik az illetékes hatóság vezetőjét.
Ami a magyar–román államhatárhoz közeli romániai sztrádaépítést illeti, egy hónappal ezelőtt írták alá a tervezési és kivitelezési szerződést az A3-as, észak-erdélyi autópályának a határ melletti 5,35 kilométeres szakaszára. A Bors és Bihar települések közötti szakaszon egy több cégből álló konzorcium fejezheti be az amerikai Bechtel társaság által tizennégy évvel ezelőtt elkezdett munkát.
A CNAIR tavaly augusztusban hirdetett pályázatot a hatvan kilométeres Bors–Berettyószéplak autópálya-szakasz befejezésére. Az útszakaszt három részre bontotta. A 26 kilométeres Berettyószéplak–Bisztraterebes szakaszon még nem hirdették ki a győztest. Az A3-as autópálya a magyarországi M4-eshez fog csatlakozni.
A pályaépítést az amerikai Bechtel társaság kezdte el, amely a Bors–Berettyószéplak szakaszon a munkálatok mintegy felét végezte el 2013-ig, amikor a román állam szerződést bontott vele. 2015 áprilisában egyszer már nyertest hirdetett a román állam a Bors–Berettyószéplak szakasz megépítésére kiírt pályázaton, de az akkori nyertes hozzá sem kezdett a munkához, és 2016 novemberében a szerződés felbontását kérte.
Közben egy kínos incidens árnyékolja be az egyik nemrég elkészült sztrádaszakaszt. Tavaly decemberi átadása után néhány nappal színesfémtolvajok ellopták a Románia első városi autópályájának kivilágításához használt rézhuzalokat. A Maszol hírportál beszámolója szerint a károk helyreállítása fél évig is eltarthat. A csaknem hét kilométeres városi autópálya az A3-as sztráda része, és Bukarest északi körgyűrűjét köti össze a főváros egyik sugárútjával.