Akár park is épülhet a Déli pályaudvar helyére, amelyet ha valóban lebontanak, akkor a Kelenföldit kell fejleszteni, méghozzá uniós pénzből – nyilatkozta újságírói kérdésre Lázár János miniszter a csütörtöki Kormányinfón. Az ügy előzménye, hogy a budai vasút fejlesztésről szóló kormányhatározat szerint Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszternek többek között gondoskodnia kell a Déli pályaudvar jövőbeni funkciójának hatásvizsgálatáról és Kelenföld kapacitásbővítéséhez szükséges tendertervek elkészítéséről, amelyeket szeptember 1-jéig be kell nyújtania a kormánynak.
A Déli üzemi pályaudvari részén megvalósítandó sport- és szabadidős célú városfejlesztés részletes koncepcióját, megvalósíthatósági tanulmányát a Testnevelési Egyetem, szükség esetén a MÁV Zrt. bevonásával az Emberi Erőforrások Minisztériumának kell elkészítenie. A feladatokra összesen egymilliárd forintot különítenek el a költségvetésből. A kormányhatározatban nem szerepel leírva a személyforgalom megszüntetése, csak az úgynevezett üzemi pályaudvari terület más célú hasznosítása.
A Déli ezen helyszínén – az Alkotás út felé eső vágányokon, ahova személyvonatok nem érkeznek, és innen nem indulnak – jelenleg vonatrendezési és karbantartási funkciók zajlanak.
Az üzemi feladatok Kelenföldre telepítésével összefüggésben azonban számos probléma vetődik fel. A két éve átadott 4-es metróhoz kapcsolódó beruházások tovább csökkentették Kelenföld kapacitását. Az őrmezői oldal közelmúltban elkészült P+R parkolója miatt az állomás eredetileg 28 vágányos vágányhálózata 20 vágányra korlátozódott, amely az állomás átbocsátó-képességét ismét jelentősen csökkentette. Kérdés, hogy felszámolják-e ezeket az újonnan épített parkolókat, vagy máshol találnak helyet Kelenföld kapacitásának a bővítésére, ami ráadásul tulajdonjogi kérdéseket is felvet. Ezeket a gondokat a kormányhatározat szerint 2017. december 31-ig kell megoldani, és ehhez hatásvizsgálatra is szükség lesz.
Lapunk korábban megírta: a Magyar Mérnöki Kamara közlekedési tagozata szerint veszélyeket rejt magában a Déli pályaudvar tervezett megszüntetése. A szervezet legutóbbi állásfoglalása szerint a Déli a fővárosi vasúthálózatban nem vagy csak horribilis költségen pótolható. Lázár János január közepén jelentette be először, hogy Orbán Viktor kormányfő felkérte Seszták Miklós fejlesztési minisztert, hogy vizsgálja meg, milyen feltételekkel lehetne a Déli pályaudvart kiváltani, és parkot kialakítani a helyén.