Lezárult a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (KLIK) Köznevelés az iskolában elnevezésű, tízmilliárd forintos uniós fejlesztési programja, amelynek célja az új fenntartói rendszer fejlesztése, a hátrányos helyzetű intézmények támogatása, valamint az iskolákban meglévő tudásérték kiaknázása és terjesztése volt. Czunyiné Bertalan Judit, az Emberi Erőforrások Minisztériumának köznevelésért felelős államtitkára a tegnapi budapesti zárókonferencia előtt tartott sajtótájékoztatóján a szervezetet tudásközpontként jellemezte. Kiemelte: a hátrányos helyzetű térségek iskoláinak felzárkóztatásán, eszközfejlesztésén túl a projektnek köszönhetően megoszthatóvá vált az intézmények tudása is. A tudásközpont kifejezés abból a szempontból is igaz, hogy a KLIK átlátja az egész köznevelési intézményrendszert, és tudja, hol vannak a beavatkozási pontok, hogyan kell gazdálkodni az erőforrásokkal – tette hozzá az államtitkár. Czunyiné Bertalan Judit kitért arra, hogy a projekt egy új szemléletet is hozott, mivel a közösségépítő programokon keresztül a korábbiaknál sokkal jobban sikerült bevonni az iskolai életbe a szülőket.
A projekt leglátványosabb elemei a több száz iskolát megmozgató modulok voltak. A módszertani innováció keretében például 299 ún. mentoráló intézményt választottak ki, amelyek kipróbált és bevált pedagógiai módszereket alkalmaztak. Ezeket nyilvános tanórákon és szakmai műhelymunkákon mutatták be az érdeklődő kollégáknak. Közel hatvanezer pedagógus vett részt ezeken a sajátos önképzőkörökön, és összesen 378 olyan iskola volt, amely a mentoráló intézmények szakmai támogatásával át is vett egy vagy több mintaértékű modellt – olvasható a KLIK közleményében.
Hanesz József, a KLIK elnöke a pályázatról elmondta, hogy az intézményi fejlesztések elsősorban a hátrányos helyzetű térségekben valósultak meg. Összesen 171 iskola volt érintett, amelyek játékokat, könyveket, sporteszközöket kaptak, illetve szakemberek segítettek az iskolákat az őket érintő problémák feltárásában, elemzésében és a megoldások keresésében. Kiemelte azt is, hogy a 22 intézményben 2,7 milliárd értékben energiahatékonysági beruházásokat hajtottak végre. Ez a pályázat összesen több mint 300 ezer gyereket és 50 ezer pedagógust mozgatott meg. Az elnök a jövővel kapcsolatban elmondta, hogy a KLIK a jövőben a pályázati forrásokat elsősorban infrastruktúra fejlesztésekre fogja felhasználni.
Kajdi Ákos, a szervezet pályázatkezelő főosztályának vezetője közölte: a most lezáruló projektnek három fő pillére volt: a hivatal fejlesztése, a hátrányos helyzetű iskolák támogatása és az intézményrendszeren belüli tudás kiaknázása. Az intézmények kiválasztásánál a hátrányos helyzetű tanulók számát, a tanulói kompetenciamérések eredményeit, valamint a település helyzetét vették elsősorban figyelembe. Hozzátette: a projektnek köszönhetően 200 iskolában közösségi terek is létrejöttek.