Amennyiben április 1-jéig az Orangeways Hungária Kft. nem teljesíti a szerződésben foglaltakat, a BKK mai igazgatósági döntése értelmében kénytelen lesz a cég a – 2015. június 3-án létrejött, a „Közforgalmú autóbuszvonalak üzemeltetése midiautóbuszokkal, bruttó költségtérítéssel” tárgyú – szolgáltatási keretszerződéstől elállni – derült ki a társaság közleményéből.
A BKK a mostani döntést megelőzően már 2015 novemberében tájékoztatást kért az Orangeways Hungária Kft.-től a Rába S91 típusú buszok gyártásának helyzetéről, forgalomba állásuk pontos üteméről, valamint a járművek személyes megtekintésének lehetőségéről. Közben állítólag a BKK előzetes értesítése nélkül az Orangeways Hungária Kft. ősszel elállt a Rába Járműgyártó Kft.-vel kötött szerződéstől – tudta meg a Magyar Idők.
Az Orangeways Hungária Kft. decemberben meglepetésszerűen jelezte a közlekedési központnak, hogy a szerződésben foglalt járműtípus helyett más gyártmányú autóbusszal – a török Karsan Atakkal – kívánják szerződéses kötelezettségüket teljesíteni. Információink szerint ezt a BKK nem fogadhatta el, ugyanis ezzel a lépéssel a szerződés rendelkezéseit, valamint a járműcsere miatt szükségessé váló szerződésmódosítás okán a közbeszerzés szabályait sértette volna meg, amely alapján a Közbeszerzési Döntőbizottság akár súlyos összegre is bírságolhatta volna a fővárosi közlekedési céget.
A járműcserét a pályázati nyertes egyébként azzal indokolta, hogy a Rába Járműgyártó Kft. többszöri felszólításra sem adta át a jármű típusengedélyét, amelyre a finanszírozó pénzintézetekkel történő tárgyalások miatt lett volna szükség. A szolgáltatónak ez az érve azonban hibádzott. A járműveket gyártó magyar cég részéről Pintér István cáfolta ezt az állítást. A Rába elnök-vezérigazgatója lapunk március 9-i számában elmondta: az engedély megvan, de a tendergyőztes nem tudta produkálni a szükséges bankgaranciát, ezért nem kezdték meg a gyártást. Úgy tudjuk, a BKK és az Orangeways Hungária Kft. 2016 elején több egyeztetést is tartott a szerződésmódosítás reményében, amelyek során a kft. azt vállalta, hogy április helyett csak szeptember és november között állnának forgalomba a járművek. Ez azonban jelentős kényelmetlenséget okozhatott volna a budapestieknek, mivel az új járművek csak később kerülhettek volna forgalomba. A BKK-nak már így is más módon kellett gondoskodnia a tendergyőztes által vállalt feladatok pótlásáról, a várbeli és más útvonalakon való midibuszos személyszállításról.
Eredetileg 25 darab, s opcionálisan további tíz dízelmidibusz vállalkozó által történő beszerzésére és 8 + 2 év üzemeltetésére, tízmilliárd forintot meghaladó szerződési értékre írt ki nyílt közbeszerzési eljárást a BKK. Érvényes ajánlatot nyújtott be az egyedüli ajánlattevő, az Orangeways Hungária Kft. Az ütemezés szerint az első öt jármű forgalomba állása 2016. április elején, a teljes állomány üzemeltetése 2016. december 1-jétől történt volna meg.