Szűcs Tamás úgy fogalmazott: az új Nemzeti Alaptanterv befordult abba az irányba, ami kívánatos lenne, de nem tett elég nagy lépést. Ha felzárkóztatásnak gondolják az alkotók, akkor annak lehet, hogy jó, de nem vagyok benne biztos, hogy a léptéke ehhez képest elegendő – mondta ezzel kapcsolatban.
Máthé Zsuzsa szerint legyen szó bármilyen tervezetről, a szülők és pedagógusok dolga megtölteni azt tartalommal. Kiemelte: fontos, hogy az iskolák közösségként tudjanak működni, vállalják a nevelés feladatát, mindezt a szülők támogatása mellett.
Szűcs Tamás elmondta: az új NAT szabadabb mozgást enged a tanároknak. Hozzátette: az új tervezet jobban szolgálja a gyermekek felzárkóztatását és esélyegyenlőségét mint a 2012-es, azonban a „tananyag és az óra centrikusság„ ebben az új modellben is megmaradt.
Máthé Zsuzsa szerint nem elég, ha az iskolák csupán készségekre tanítják meg a diákokat.
Egy olyan ingergazdag, gyorsan változó világban kellene a gyerekeinket megtanítani nem egyszerűen készségeket elsajátítani, hanem morálisan megfelelő jellemvonások felé fordítani, illetve a társadalmi együttélés normáit megtanítani nekik – emelte ki.
Az új NAT magában foglalja egy választható, nulladik felzárkóztató évfolyam bevezetését közvetlen az óvoda után.
Ezt tartom az egyik legnagyobb előnyének, hogy az átvezetésre sokkal nagyobb hangsúlyt, időt és figyelmet szentel mint az eddigiek – reagált Szűcs Tamás. Hozzátette: nagyon fontos lesz, hogy a szülők a megbélyegzés látszata nélkül választhassák ezt a lehetőséget. Szerinte ez egy külön módszertant fog igényelni, és nagy szerepe lesz annak, hogy az iskolák és az óvodák megfelelően össze tudják hangolni a tevékenységüket.
Máthé Zsuzsa szerint nem kell a szülőknek megbélyegzéstől tartaniuk.
Én ezt nem érzem ekkora veszélynek. Szerintem, ha normális kommunikáció van a pedagógus és a szülő között, akkor ez nem jelenthet problémát – fogalmazott.
Kiemelte azt is: nem tartja szerencsésnek ha egy pedagógus a tantervet vagy az oktatási rendszert kritizálja, szerinte ez méltatlan a tanári hivatáshoz.
Szűcs Tamás erre úgy reagált: szerinte igenis kritizálhatja, ha tud mutatni jobb alternatívát. Szerinte az iskola egyik fő feladata pont az, hogy megtanítsa a gyerekeket arra, merjenek kritikusak lenni.
Máthé Zsuzsa szerint az, hogy a diákokból később a munkaerőpiac hasznos tagjai váljanak, nagyban függ a tanárok „minőségétől”.
Szűcs Tamás erre úgy reagált: a tanári pálya már nem vonzó a fiatalok számára. Én egy elit iskolában tanítottam idáig. Ott kétszáz gyerekből egy lett pedagógus. Ebben a világban, ahonnan én jövök majdhogynem ciki, de minimum megmosolyogtató, ha valaki a tanári pályát választja – mondta.
A teljes adás IDE KATTINTVA tekinthető meg.