Nincsenek jó állapotban a fővárosi pályaudvarok, amit az is jelez, hogy a Nyugati pénztárainál a múlt héten leomlott a mennyezetről a vakolat. A Keleti pályaudvar sincs sokkal jobb helyzetben, bár az összbenyomáson sokat javít, hogy a 4-es metró építésekor felújították a teljes Baross teret. Miközben több megyeszékhelyen felújították a pályaudvart, számos helyszínen pedig hamarosan megkezdődnek a munkák, a fővárosi nagy pályaudvarok esetében nem történt előrelépés.
Pedig köztudott, hogy egy tavaly novemberi kormányhatározat rögzíti a Magyarország rövid és középtávú kötött pályás fejlesztéséhez kapcsolódó beruházások projektlistáját, amelyen a kezdetektől szerepelnek a budapesti Keleti és Nyugati pályaudvar épületfelújításai is. A kormány az előkészítési feladatok elvégzéséhez 2-2 milliárd forint forrást biztosított. A projektgazda MÁV Zrt. október 18-án nyújtotta be a két kiemelt projekt támogatási kérelmeit, amelyek értékelése haladéktalanul megkezdődött, a támogatási szerződéseket akár az év végéig megköthetik – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
A jelenlegi ütemezés alapján 2018-ban megtörténik a hazai vasúti közlekedésben központi szerepet betöltő, műemléki védettség alatt álló épületek felújítását célzó tervpályázatok előkészítése. A rá következő években valósulhatnak meg a munkálatok megkezdéséhez szükséges további, egymásra épülő feladatok: a megvalósíthatósági tanulmányok elkészítése, majd az építési engedélyek megszerzése, végül a kiviteli tervek kidolgozása. A tervezett beruházásoknak köszönhetően a Baross téren és Nyugati téren megújult, korszerű fejpályaudvarok szolgálhatják majd ki hatékonyan, utasbarát módon a Budapesten és vonzáskörzetében élőket, valamint a távolabbról a fővárosba érkezőket.
– A vasút üzemmódváltása a Nyugati pályaudvar egyes épületeit és hajdani területének bizonyos részeit fölöslegessé tette – mondta korábban a Budapesti Műszaki Egyetem Út- és Vasútépítési Tanszékének docense. Kazinczy László szerint a Nyugati minden szempontból elavult: nemhogy a XXI., de a XX. század második fele követelményeinek sem felelt már meg, az átépítése igencsak indokolt. – Ahhoz, hogy a város belsejében további évtizedeket, évszázadokat tudjon megélni, a pályaudvart és a környezetét át kell építeni – hangsúlyozta a szakértő. Mint emlékezetes, korábban felmerült, hogy a Podmaniczky utca mentén összefüggő parkot létesítenek. A 25 hektáros park nagyjából 1,2 kilométeres területen, a Teréz körúttól a Dózsa György úton keresztül egészen a Hungária körútig terülne el.