Különleges kátyúzási eljárásról adott hírt a sajtó a közelmúltban, amelynek alkalmazásával tartós megoldás születhet a tél végén, tavasszal tízezrével keletkező úthibák javítására. Lapunk kérdéssel fordult a Magyar Közút (MK) Nonprofit Zrt.-hez, alkalmazzák-e a legújabb fejlesztéseket a közlekedésbiztonsági szempontból is veszélyes úthibák javításakor.
A kátyúzás a lokális burkolatjavítási feladatok közé tartozik – közölte válaszában Marczin Bence kommunikációs osztályvezető. A MK munkatársai télen is végeznek ideiglenes javítási munkákat – hideg aszfalt felhasználásával –, a balesetveszélyes hibák kijavítása céljából. A téli időszakban a burkolatjavításhoz szükséges körülmények jóval korlátozottabbak, hiszen télen is száraz és tartósan 0 fok feletti hőmérséklet szükséges a munkákhoz. Tavasszal már újra működni kezdenek a melegaszfaltkeverő-telepek, így lehetőség nyílik a tartósabb javítási munkákra is.
A kátyúzási igény mindig nagyobb annál, mint amit egyszerre kijavíthatna az MK, ezért ezeket a munkákat ütemezetten végzik a szakemberek. Első körben minden esetben a gyorsforgalmi és főutakon, majd a kevésbé forgalmas 4-5 számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkoznak be.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. a kezelésében lévő közel 32 000 kilométernyi országos közúthálózaton felel a burkolatok épségéért, a kátyúk mérete mind felületben, mind mélységben széles határok között mozog. A burkolathibák kijavítása során a bedolgozott aszfalt mennyisége a mérvadó, a költségeket is ehhez viszonyítják. A kátyúzás fajlagos értéke 2015-ben átlagosan 48 300 forint/tonna volt. Ez az érték tartalmazza a kézi kátyúzást és a nagy felületű gépi bedolgozással végzett burkolatjavításokat is.
De mihez kezdjen az autós, ha szokatlanul erős ütés éri a kerekét az úton? Szakértők azt ajánlják, hogy mielőbb álljon félre, és vizsgálja meg az abroncsokat és felniket. Ha a kerekek kátyúval találkoznak, legtöbbször a gumiabroncsok külső oldalfalán keletkezik sérülés. Ha a sofőr problémát észlelt, azonnal dokumentálnia kell a kátyúkárt. Ajánlott ellenőrizni az adott útszakaszt is, hiszen előfordulhat, hogy előzőleg tábla hívta fel a figyelmet az útburkolati hibára. Ha nincs ilyen jelzés, célszerű fotókat készíteni a sérülésről, valamint az úthibáról is. A képek elkészítésénél arra kell figyelni, hogy a helyszín jól azonosítható legyen. Jelentős, több tízezer forintos kár esetén érdemes rendőri intézkedést kérni, és jegyzőkönyvezni a sérülést. Marczin Bence elmondta, az MK minden beérkezett kárbejelentést kivizsgál, szükség esetén független kárszakértő bevonásával.
Megújulnak a mellékutak
Csaknem hetvenmilliárd forint hazai forrásból országszerte 444 kilométer főúti és 119 kilométer mellékúti szakasz újul meg. Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszter a közelmúltban aláírta a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kapcsolódó támogatási szerződését. A kivitelezők már tavasszal megkezdhetik, és még idén befejezik a felújításokat. A fejlesztési tárca a közelmúltban öt évre szóló közhasznúsági szerződést kötött a Magyar Közúttal az országos közúthálózat üzemeltetéséről és fenntartásáról. A kormány 2020-ig évente emelkedő összegű költségvetési támogatást, összesen 400 milliárd forintot biztosít a társaságnak feladatai ellátáshoz. A minisztérium középtávú felújítási finanszírozási programot készít az országos gyorsforgalmi, fő- és mellékúthálózatra. A javaslat elfogadása esetén 2017-től évente mintegy 1200 kilométernyi útszakasz rendbetételét alapozhatja meg.