Az utóbbi néhány évben Budapesten is elterjedtek a megosztással működő közlekedési szolgáltatások (sharing-economy), ezért a megnövekedett érdeklődés miatt autó-, robogó- és bringamegosztókat teszteltek a Tudatos Vásárlók Egyesületénél. Az önkiszolgáló, nem hagyományos bérlési rendszerek esetében azt vizsgálták, hogy mennyire felhasználóbarát és könnyű a Green Go, a Mol Limo, a Blinkee City, a Mol Bubi és a Donkey Republic megosztóalkalmazások használata.
A fogyasztóvédők megállapították, az ilyen típusú közlekedéssel kapcsolatos mobiltelefonos alkalmazások elsősorban egy-egy rövidebb táv gyors megtételét segítik, miközben hozzájárulnak a fenntarthatóbb városi közlekedéshez. A Tudatos Vásárlók Egyesületének nem reprezentatív közösségi médiában végzett felméréséből kiderül, hogy a több mint háromszáz válaszadó 95 százaléka kipróbálná vagy már használja is valamelyik carsharing rendszert. Vizsgálatuk során ezúttal arra voltak kíváncsiak, hogy mennyire egyértelmű és áttekinthető a szolgáltató tájékoztatása, illetve a felhasználók milyen könnyen, gyorsan regisztrálhatnak, használhatják a járművet és fizethetnek.
Bár a városi autós közlekedés önmagában nem környezetbarát megoldás, a carsharing mégis észszerűbb autóhasználatot feltételez, hiszen nem kell hozzá saját autó, amely esetleg az év nagy részében a ház előtt amortizálódik – állapították meg. Ám feltételezhető, hogy éppen emiatt az emberek általában kétszer is meggondolják, hogy nem juthatnak-e el az adott célhoz zöldebb módszerrel, például tömegközlekedéssel, esetleg bringával.
Az eredmény nagyon szoros lett. A motoros járműveknél a Green Go 97 százalékkal, a Mol Limo 97 százalékkal, a Blinkee City 87 százalékkal végzett. Megállapították, mindháromnál könnyen áttekinthető a honlap és az appon lévő információ, emellett a tesztelés során jó élmény volt használni az autókat és a robogót, amelyek könnyen indultak, tiszták voltak. Ha nem csak egyszer szeretnénk bérelni, a Blinkee-t kivéve van kedvezményes csomag is – hívták fel a figyelmet a pénztárcájukra is tudatosan ügyelő vásárlók, akik azt is figyelembe vették, hogy a cégek ügyfélszolgálata is gyorsan reagál-e, ha valamilyen kérdése lenne a felhasználónak.
Mivel csak elektromos járműveik vannak, környezetvédelmi szempontból egyértelműen a Green Go és a Blinkee City nyerte el a fogyasztóvédők jóindulatát.
A bringamegosztók listáját a Donkey Republic vezeti 91 százalékkal, mögötte végzett a Mol Bubi 80 százalékkal. Mindkét szolgáltató azzal veszített sok pontot, hogy a fogyasztók szempontjából nehezen átlátható a honlapon lévő információ: a Mol Bubinál azért, mert nagyon sokféle variáció van a szolgáltatásra, ami önmagában szerencsés, de könnyű elveszni a bőség zavarában, a Donkey-nál pedig nem érhető el minden infó magyarul, hanem csak angolul, ami ugyancsak nehezíti a vásárló tájékozódását. A cégnél viszont nagyon egyszerű a regisztráció, a bérlés és a fizetés folyamata, a bringák könnyűek, jó velük tekerni, mégis hátrány, hogy csak 350 biciklijük van, így nem fedik le eléggé a várost, ráadásul panasz esetén angolul kell levelezni a dán ügyfélszolgálattal.
A Mol Bubi nagy előnye a hatalmas bringapark (1526 kerékpár), vagyis a város számos pontján elérhető.