Nem biztos ugyanis, hogy ezeket a minősítéseket megalapozott kritériumok alapján ítélték oda, így az félrevezető is lehet a fogyasztó számára és indokolatlan előnyökhöz juttathatja a vállalkozást.
Az Ügyfélvélemény-vizsgálati Központ Kft. például tisztességtelen kereskedelmi és üzleti gyakorlatot folytat a „Megbízható cég” megjelölés használatakor – közölte a GVH, mivel e minősítést csupán internetes keresések alapján ítéli oda, így megalapozatlanul állítja az általa megvizsgált cégekről, hogy azok megbízhatók. Emiatt a cégre hétmillió forint bírságot szabtak ki, egyúttal eltiltották a jogsértő magatartás folytatásától.
A kft. 2014 decembere óta folyamatosan hirdeti a „Megbízható cég” minősítést igazoló tanúsítványt egy ezt jelölő matricával, direktmarketing-levelekkel és telefonhívásokkal, valamint internetes oldalain. A GVH vizsgálata feltárta, hogy a kft. nem rendelkezik egyértelmű, írásba foglalt kritériumokkal a tanúsítvány kiállításának szempontjairól, és nem ad következetes és világos tájékoztatást sem a „Megbízható cég” tanúsítvány megszerzéséhez szükséges vizsgálatról.
A vállalkozás csupán arra alapozza a megjelölés alkalmazását, hogy egy adott internetes keresőmotorral bizonyos, a megbízhatatlanságra utaló szavak (szélhámos, félrevezető, simlis, becstelen, megtévesztő, kókler stb.) és a vizsgált cég nevének együttes találataira keres rá.
Abban az esetben, ha nincs találat, az adott céget megbízhatónak nyilvánítja, és kiállítja számára a „Megbízható cég” tanúsítványt, ellenérték fejében. A kft. azonban nem rendelkezik egyéb ismeretekkel a minősített cégek becsületességéről, üzletpolitikájuk hitelességéről vagy cégvezetésük etikusságáról és tisztességességéről – figyelemmel a tanúsítvány állításaira is. Így a GVH döntése szerint az Ügyfélvélemény-vizsgálati Központ Kft. megtévesztette mind a fogyasztókat, mind a vállalkozásokat a tanúsítvánnyal és az ahhoz kapcsolódó hirdetéseivel.
Nincs díja a felszólításnak
A Közép-magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület bíróság előtt támadta meg az UPC Magyarország Kft. fizetési felszólítás díjával összefüggő szerződési feltételeit mind a kábeltelevízió-, mind az internet-, mind a telefonszolgáltatással kapcsolatosan. A bíróság jogerős ítéletében megállapította, hogy a társaság jogtalanul számol fel minden kiküldött fizetési felszólítása után az ügyfélnek plusz 600 forintot költségtérítésként.