Jövő év végére kigördülhetnek a szolnoki járműjavítóból az első, sorozatgyártásban készült IC+ vasúti személykocsik – mondta lapunk kérdésére Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója a MÁV Zrt. éves pénzügyi eredményeit ismertető háttérbeszélgetésen. Ezek már ahhoz a húsz, nemzetközi forgalomba szánt, óránként 200 kilométert megtenni képes jármű közé tartoznak, amelyek forgóvázainak beszerzésére most hirdetett közbeszerzési pályázatot a vasúttársaság.
A vezérigazgató szerint hamarosan konferenciát tartanak magyar beszállítóknak, hogy növeljék a járművek hazai hozzáadott értékének arányát. A nemzetközi forgalomba szánt járművek legyártása után – havonta négy-öt IC+ készülhet el Szolnokon – kezdődhet meg annak a száz belföldi, 160 km/órás sebességű kocsinak a sorozatgyártása, amelyre a kormány már finanszírozást biztosított. Csépke András szerint azonban a közbeszerzéseket 100+200 járműre írják majd ki, ugyanis végső céljuk összesen 300 új IC+ forgalomba állítása.
Ezekkel, valamint az év végére már 123 darabból álló FLIRT motorvonat-állománnyal, illetve az 50 nagy befogadóképességű – valószínűleg emeletes – motorvonat beállításával a fővárosi elővárosi és a teljes távolsági forgalomban új vagy újszerű állapotú szerelvények szállítják majd az utasokat. A MÁV-Start ezzel, valamint informatikai fejlesztésekkel készül a 2023-as piacnyitásra. Utóbbi részeként egységes rendszerben irányítják majd a teljes vasúti infrastruktúrát, illetve az egész országban online eszközök segítségével árusítják a jegyeket.
Ami a pénzügyi adatokat illeti, tavaly a MÁV-csoport 39,941 milliárd forint adózás előtti eredményt ért el. Nettó árbevétele 188 milliárd forint volt, az államtól az általa megrendelt szolgáltatások költségeire kapott támogatás pedig 217 milliárd forintot tett ki. Az eredményhez a MÁV-Start csak 2,5 milliárd forinttal járult hozzá a tervezett 4,9 milliárd helyett. Ennek az a magyarázata, hogy a menekülthelyzet miatt erősen csökkent a személyszállító leányvállalat nemzetközi utasforgalma, emellett a belföldi utasforgalom is visszaesett.
A MÁV-csoport adósságállománya 2015 végére 98,763 milliárd forintra csökkent a 2010-es 300 milliárdról. A tartozások tavaly 52 milliárddal zsugorodtak, felerészben az állam finanszírozásával. Idén a csoportnak további 36 milliárd forint adósságot kell kifizetnie, amit részben már megtett, így a tartozások mostani állománya csak 79 milliárd forint.