Jelentősen, 22 százalékkal 275 millió euróra javította adózott eredményét a magyar hátterű Wizz Air diszkont-légitársaság a 2018. március 31-vel zárult pénzügyi évben – derül ki a társaság honlapján közzétett pénzügyi jelentésből. Az adatok szerit a Wizz Air 24 százalékkal 1,9 milliárd euróra növelte árbevételét, amelyben az utasforgalom növekedése mellett a kiegészítő árbevételek 24 százalékos bővülése is közrejátszott.
Az elmúlt időszakban a Wizz 816 millió euróra tett szert a jegyértékesítésen felüli eladásokból, ez a teljes bevétel 41,9 százaléka. A megnövekedett bevétel legfontosabb forrása a 25 százalékkal 30 milliósra emelkedő éves utasforgalom volt, amellyel a Wizz Air megőrizte vezető szerepét a kelet-közép-európai piacon.
Saját számításaik szerint 42 százalékos piaci részesedéssel bírnak, míg fő versenytársuknak, a Ryanairnek 30 százalék jut. A kerozin árának 10 százalékos felfutása mellett a Wizz Air egy utaskilométert 3,19 euróból „állított elő”, ami 1,5 százalékos emelkedést jelent.
A 2017. április–2018. márciusi időszakban a Wizz Air 14 géppel 93 tagúra növelte flottáját, a járatok kihasználtságát 90,1 százalékról 91,3 százalékra javította. A légitársaság 27 bázist üzemeltet Európában, és 44 ország 141 repülőterére közlekedik több mint 600 útvonalon.
Előrejelzésében a cég azzal számol, hogy az adózott eredmény a 2018-as pénzügyi évben a 310-340 millió eurós sávban lesz. Váradi József vezérigazgató az Airportal.hu szakportálnak kiemelte, hogy az elmúlt időszakban a kerozint kivéve sikerült a költségeket szinten tartaniuk, a kiegészítő árbevétel aránya pedig tovább növekedhet annak ellenére, hogy Európában már most is a legjobb mutatóik vannak ebben a szegmensben.
Mindazonáltal a társaság további javulásra számít, stratégiája ugyanis az, hogy székeket értékesít, amelyekhez minden kiegészítő szolgáltatást az utasok vehetnek meg, igényeik szerint. A vezérigazgató elmondta: jó eredményeiket részben annak köszönhetik, hogy a kapacitásokat jobban tudják érvényesíteni az árakban, mert az esetek 40 százalékában nincs versenytársuk az adott útvonalon.
A napokban a Ryanair is nyilvánosságra hozta a 2017 áprilisától 2018. március végéig tartó pénzügyi évének eredményeit. A jelentés szerint a megelőző évhez képest 10 százalékkal több, 1,45 milliárd euró profitot értek el. Az utasszám 9 százalékkal, 130,3 millióra növekedett 95 százalékos átlagos töltöttség mellett, a bevétel pedig 8 százalékkal lett magasabb, elérve a 7,15 milliárd eurót.
A jegyárbevétel a Ryanairnél átlagosan 3 százalékkal csökkent egy év alatt, az üzemanyag nélküli egységköltség pedig ugyanennyivel növekedett. A kiegészítő bevételek utasonként 4 százalékkal bővültek, ezek immár a teljes bevétel 28 százalékát teszik ki, a cél a 30 százalék. A cég járatainak 86 százaléka volt pontos, ez 2 százalékos romlást jelez, amit a légi irányítás hibájának róttak fel.
Akik nem fizetnek, azokat szétültetik
Az elmúlt évben vezették be a Ryanairnél, hogy az együtt foglaló utasokat a fedélzet más-más részére ültetik, hacsak nem vásárolnak kiegészítő jegyet. Hasonlóképp alakították át a kézipoggyász szabályozását is: egy-egy kézitáska és kis bőrönd ingyenesen felvihető, de utóbbi csak akkor utazhat a kabinban, az utas feje feletti polcon, ha valamilyen kigészítő jegyet – például elsőbbségit – is vált az utas. A Wizz Air az elmúlt két hónapban követte versenytársa gyakorlatát, azóta ugyancsak szétülteti az együtt foglaló utasokat. A Ryanair a napokban tette közzé, hogy 48 órára korlátozta azt az időt, ami az utasok rendelkezésére áll az online check in elvégzésére és a beszállókártya kinyomtatására. A probléma az, hogy a korlátozás a visszafelé útra is érvényes, így ha valaki kétnaposnál hosszabb útra megy, nem tudja otthon elvégezni a becsekkolást. Ebben az esetben külföldön kell hogy rendelkezzen internet-hozzáféréssel, számítógéppel, nyomtatóval vagy legalább okostelefonnal, amelynek képernyője helyettesítheti a kinyomtatott beszállókártyát. A korlátozás azért barátságtalan lépés, mert a Ryanair – hasonlóan a többi diszkonttársasághoz – kemény bírsággal bünteti, ha valaki a repülőtéren kívánja kinyomtatni a beszállókártyáját.