Sipos Imre köszöntőjében kifejtette: óvodai nevelésben ma több mint 320 ezer gyermek részesül az országban, 4790 feladatellátási helyen. Ezeken több mint 31 ezer óvodapedagógus dolgozik és további 25 ezer 400 ember segíti a munkát.
Szólt arról, hogy a köznevelési törvény kiemelt feladatként határozza meg a kisgyermekkori fejlesztést, különös figyelemmel a sajátos nevelési igényű, valamint a beilleszkedési, magatartási, tanulási nehézségekkel küzdő gyermekekre.
A helyettes államtitkár a magyar iskolarendszer feladatának nevezte a lemorzsolódás elleni, a végzettség nélküli iskolaelhagyás elleni küzdelmet, amelyhez szorosan kapcsolódik a koragyermekkori fejlesztés. Hozzátette, erre vonatkozóan az Európai Bizottság is ajánlásokat fogalmazott meg az uniós országok, köztük Magyarország számára is. Mint elmondta, egy publikált közleményben leszögezik: nagyon magas a koragyermekkori nevelésbe fektetett erőforrások megtérülése.
Beneda Attila család- és népesedéspolitikáért felelős helyettes államtitkár az eseményen elmondta: nehéz demográfiai helyzetben van ma Magyarország, de számos lépés történt, hogy a „családi lét” megfelelő hangsúlyt kapjon a társadalomban.
Kiemelte, a cél megadni a lehetőséget a családoknak, a nőknek a választásra, hogy otthon maradnak és nevelik a gyermekeiket, vagy dolgoznak a gyermeknevelés mellett. Az ennek érdekében történt intézkedések között említette a gyed extrát és a bölcsődei rendszer kiszélesítését.
Maruzsa Zoltán, az Oktatási Hivatal (OH) elnöke előadásában szólt a háttérintézmények átalakításáról, az érintett intézmények között említette az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetet (OFI) és a múlt év végén megszűnt Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.-t. Előadásában felsorolta egyebek mellett az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) projektjei közül az oktatási terület fejlesztési programjait.
A kisgyermekkori nevelési program projektgazdája az Oktatási Hivatal, konzorciumi partnere a Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Kft.
Brassói Sándor, az OH köznevelési elnökhelyettese a konferenciához kapcsolódó sajtótájékoztatón közölte: a 36 hónap futamidejű projekt célja a korai iskolaelhagyók számának csökkentése és a végzettség nélküli iskolaelhagyás megelőzése, valamint a minőségi oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása a kora gyermekkori nevelésben. A program kiemelt figyelmet fordít a 3 éves kortól kötelező óvodai nevelésben való részvétel szakmai támogatására és az óvodai nevelés országos alapprogramjában rögzített hátránycsökkentő szerep eredményes megvalósítására.
A program kétszintű támogatást biztosít: egyrészt az óvodákban dolgozó óvodapedagógusokat, óvodavezetőket, másrészt az óvodai nevelésről kötelezően gondoskodó önkormányzatok óvodai feladatot ellátó köztisztviselőit kívánja bevonni.