A valóság hangja napjaink médiavilágában – a közösségi portálok olykor fegyelmezetlennek tűnő oldalain – sajnálatos módon kevéssé hallható, ezért is ragadtam tollat. Egyre gyakoribb és általános jellemzőként jelenik meg a tények elferdítése, a jó és a nemes célok sötét színben feltüntetése, a szakemberek munkájának, a pedagógiai hivatás tekintélyének sokszor szakmai alapokat is nélkülöző éles kritikája.
Látva a híradásokat, a nyomtatott és az online médiában megjelent írásokat, lelkiismeretemtől vezérelve, a tények ismeretében döntöttem úgy, hogy megosztom önökkel pedagógusi pályám tapasztalataiból eredő gondolataimat, hiszen nem mehetek el szó nélkül napjaink sokszor tudatosan generált féligazságai mellett.
Dél-Békésben, a Mezőkovácsházai járás szívében, a járásszékhelyi Csanád Vezér Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola intézményvezetője vagyok, ahol 354 diák tanul. Az oktató-nevelő munkát 41 pedagógus végzi, 12 technikai dolgozó a tisztaságért, a karbantartásért, a zavartalan működésért felel.
Elmondhatom, hogy Mezőkovácsháza általános iskolája a térség és a település vezetőinek köszönhetően egyre jobb pozícióba került, és ez a tendencia ma is folytatódik. Ez a folyamat természetesen csak akkor válhat fenntarthatóvá, ha a gazdasági és a társadalmi környezet helyzete is stabilan kedvezővé válik az itt élő családok számára.
A már jól ismert Calendula-terv térségfejlesztő program elemei is ezt a célt szolgálják, amelynek fókuszában térségünk oktatása áll.
Nagy eredményként könyveljük el a Dél-békési Tehetségsegítő Tanács megalapítását is, amely a tehetségígéretek támogatását és a pedagógusok térségen belüli hálózatos együttműködését hivatott koordinálni.
A Békéscsabai Tankerületi Központ, valamint a térség országgyűlési képviselője, Simonka György hathatós segítségével számtalan köznevelési intézmény, általános és középiskola nyert támogatást épületfejlesztésre, az infrastrukturális tanulási környezet korszerűbbé tételére. Hosszú évtizedes várakozás után így történt ez nálunk, Mezőkovácsházán is.
A pedagógus kollégák használatba vehetik az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Klebelsberg Központ által biztosított laptopokat, amelyek ma elengedhetetlen kellékei a tanórai és tanórán kívüli foglalkozásoknak.
A Nemzeti köznevelési infrastruktúra-fejlesztési program lehetővé teszi a mezőkovácsházi általános iskolának a korszerű igényeket kielégítő, A típusú, kiszolgálórészekkel rendelkező új tornaterem megépítését. Továbbá iskolánk fenntartója, a Békéscsabai Tankerületi Központ gondoskodik arról, hogy az intézmény tanulást segítő tereinek infrastrukturális fejlesztése révén a sportpálya és sportudvar felújításra, korszerűsítésre kerüljön. Az iskola diákpolgárainak nagy örömére, a szülők elégedettségére egy új idegen nyelvi labor kialakítása is megtörténik a közeljövőben.
Úgy hiszem, hogy az intézmények infrastrukturális környezetének korszerűsítése, a szakmai fejlesztések – különös tekintettel térségünkben – hozzájárulnak a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentéséhez, gyermekeink számára a minőségi, méltányos, magas színvonalú nevelés-oktatás megvalósításához. Ezért intézményünk innovatív módon befogadja a pedagógiai munka folyamatába a XXI. század iskoláját példázó újításokat.
Büszkék lehetünk arra, hogy iskolánk akkreditált kiváló tehetségpontként, európai tehetségpontként, a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt bázisiskolájaként, ökotudatos iskolaként, a Pécsi Tudományegyetem partnerintézményeként működik.
Biztos vagyok abban, hogy országszerte számos hasonló jellegű fejlődésről, fejlesztésről tudnak beszámolni az intézmény- és a városvezetők.
A felsorolt valós tényeknek és eredményeknek felül kellene emelkedniük bizonyos politikai csoportok hatalmi harcainak elferdített, az igazságot sokszor nélkülöző kampányain. Ezért ne szegjék örömét azoknak a hátrányos helyzetű térségekben, településeken élő gyermekeknek, pedagógusoknak, szülőknek, családoknak és intézményeknek, akiknek/amelyeknek évtizedes álmaik válhatnak és válnak valóra a kormányzati programok és fejlesztések eredményeképpen.
A szerző intézményvezető