Senki sem kételkedik abban, hogy a magyar közoktatás gondokkal küzd. Senki sem vitatja, hogy a közoktatás a mai helyzetben nehezen fenntartható, és erősen reformokat igényel. Senki sem akarja elvenni a gyülekezés és a véleménynyilvánítás szabadságát a diákoktól. Amikor azonban a fentieket egy elvileg független diákcsoportosulás teljesen kiforgatja, kisajátítja, hogy politikai helyzetet vegyen fel, és ebbéli munkásságát erősítse a diákság megsegítésének égisze alatt, az vérlázító. Pontosan ezért én pénteken elmentem iskolába. Hogy pontosabban miért is?
A tüntetés ezen formája teljesen értelmetlen. Bár péntek délutánra szervezte a Független Diákparlament (FDP) a demonstrációját, a Ne menj suliba! megmozdulás arra is buzdította a diákokat, hogy délelőtt, a tanítási időben maradjanak otthon, ezzel megszegve kötelességüket. Nekünk, diákoknak alkotmányos kötelezettségünk iskolába járni, ha törik, ha szakad, egy ilyen szlogen pedig erősen destruktívan hat a lógni és lébecolni hajlamos iskolai közösségekben. Senkin nem segít az, ha nem megy be aznap. Menjenek szombaton tüntetni! Arról nem is beszélve, hogy a hiányzó tanuló az igazolatlan órák miatt (jogos) retorzióban részesülhet.
A szervezők lényegében nem tudnak semmit a jelenlegi problémák okairól, ebből kifolyólag a megoldás is messze van. Az FDP 80 pontos javaslatcsomagja a magyar oktatás megreformálására kivitelezhetetlen, alkalmatlan. Hosszabb tanulmányozás során ráébredhetünk arra, hogy szakértelem nélküli, képességtelen diákok dolgozták ki azt. A magyarnyelv-oktatás megreformálására például a nigériai módszert szeretnék alkalmazni, ami azt jelenti, hogy az angolnyelv-oktatás előtt meg kell tanulni a mára halott eszperantó nyelvet, hogy később annak segítségével az angol nyelv legyen elsajátítható. A lehetetlenségek sora ezzel sajnos nem ért véget.
A tüntetés nyíltan rendszer- és kormányellenes volt. Ezen nincs mit osztani, szorozni. Az FDP ideológiájában, cselekedeteiben és megnyilvánulásaiban folyamatosan a magyar kormányt ostorozza (tévényilatkozatok, közösségi háló stb.).
A legvisszataszítóbb az egészben az, hogy az oktatás megreformálásának a pajzsát mint védőernyőt az FDP szemrebbenés nélkül maga elé tartja, ezzel hárítva minden lehetséges kritikát és támadást, ami a politikai függetlenségüket vonná kérdőre. Függetlenek, de szívesen fogadják a pártokat a rendezvényükön; függetlenek, de mégis a CEU-n van az őszi konferencia; függetlenek, ugyanakkor a szervezet bankszámláján ott virít a Martin Schulz által fémjelzett német Szociáldemokrata Párt pénze; függetlenek, de a szervezőknek nem esett nehezükre Niedermüller Péterrel és Juhász Péterrel együtt mutatkozni. A tüntetők oktatási reformot akarnak, de amikor ezt a kormány az új és megreformált Nemzeti alaptantervvel (a NAT-tal) igyekszik bevezetni, akkor azt rögtön elutasítják, mert nem elég radikális. Lehet, hogy éppen az a baj vele, hogy nemzeti.
Maga az FDP is céltalan. A szervezők rigmusokat kiabáltak a tömegbe, hergelik a diákságot, azonban nem csinálnak semmit a jobbá tétel érdekében az arra alkalmas fórumokon. A szóvivő az RTL Klub reggeli műsorában kijelenti, hogy a demonstráció célja maga a demonstráció. Legyen univerzális a balhé. Úgyis azt zabálja mindenki. Rá egy hétre az Echo TV stúdiójában konkrét kérdéseket kap, de egy alany-állítmány-bővítmény mondat nem hagyja el a száját a nyolcperces interjú alatt. Máshol kellene játszóteret keresni!
És ami a szomorú valóság: ez az úgynevezett diákparlament nem képvisel senkit és semmit, mivel a jelenlegi, 625 ezer fős diákságból konkrétan 6000-en vettek részt a diákparlamenti választásokon. Ez a diákság mindössze 0,96 százaléka, ellenben mégis azt hallani kizárólagos hangsúllyal mindenhonnan, hogy ők a diákság és a magyar tanulók érdekeit képviselik. Még ha kiterjedt is a hálózatuk régiókra lebontva, ez akkor sem elegendő muníció ilyen nagyképű kijelentések megtételére.
Bár gondok vannak a magyar oktatásban, de az közel sem olyan rossz, mint híresztelik. Igen, van leterheltség, igen, vannak felesleges dolgok, azonban a magyar oktatás katasztrofális állapotát egy PISA-felmérésre alapozni aligha objektív.
A PIRLS (Progress International Reading Literaty Study) felmérése alapján a magyar diákok szövegértési, illetve olvasási képességei egyáltalán nem rosszak, sőt a vizsgált csoportban kifejezetten jó eredményeket mutattak. Eddig körülbelül 35 ország diákjaival beszélgettem négy kontinens országaiból nemzetközi projektek, tréningek és ösztöndíjak során, és kijelenthetem, hogy a magyar diákok képességei és tudása egyáltalán nem elhanyagolható, sőt. Meg kell nézni a külföldi elitegyetemeket, tele vannak magyar diákokkal. A tüntetők tudni szeretnék, mi az a valódi leterheltség? Menjenek el egy szingapúri vagy malajziai oktatási intézménybe tanulni három hónapra…
Nehéz azonnal mindent megváltoztatni. Sem az anyagi, sem a technikai háttér nincs meg az oktatási rendszer radikális megváltoztatására. Csak a lassú és kontrollált intézkedések vezethetnek sikerre. Őszintén sajnálom azt a pár ezer diákot, akiket a szervezők megvezettek. Szeretném hangsúlyozni, hogy diákszervezetként saját diáktársainkat politikai megfontolásokból kihasználni etikátlan és megbocsáthatatlan. Az FDP-nek pedig gratulálok a szuper marketinghez. Sikerült az oktatási reformok ürügyén bekerülni az összes nagyobb televízió stúdiójába.
A tüntetés főszervezője, Gyetvai Viktor azt mondta, hogy aki a demonstrációra nemet mond, az egy generációra mond nemet. Kijelentem, hogy ez a generáció az enyém is, ezért Gyetvai bűntudatot keltő, kirekesztő, megbélyegző mondata a nem tüntető nagy többség számára teljességgel elfogadhatatlan.
Ilyen szervezőkből nem kérünk!
A szerző diák