Az olcsó és egyszerű energiahordozók kezdik elveszíteni létjogosultságukat és teret adnak egy körültekintőbb megközelítésnek, amely a hatékonyságra és az ökológiai fenntarthatóságra irányítja a figyelmet. Mindezek ellenére kiábrándítóan lassan haladunk a zöldebb megoldások felé.
A kimutatások óva intenek a növekvő károsanyag-kibocsátástól. Mihamarabb meg kell tennünk a megfelelő lépéseket, főként a közúti, a légi és a vízi közlekedés területén. A hajózás önmagában felelős az üvegházhatást okozó gázok 2,5 százalékáért. Ez csaknem ezermillió tonna szén-dioxidot jelent évente, és ez a mennyiség 2050-ig drámaian nőhet.
Ez az adat egyáltalán nem összeegyeztethető az Európai Unió emissziós célkitűzéseivel. Iparági szempontból egyértelműnek tűnik, hogy jó néhány gazdasági ágazatnak változtatnia kell a szemléletén ahhoz, hogy a környezetkímélő megoldásokat integrálni tudja az üzleti döntéseibe. Annak ellenére, hogy az alacsony károsanyag-kibocsátást rendszerint a magas költségekkel azonosítják, létezik egy fenntartható, olcsó, mégis hatékony mód az átállásra. Nálunk, a Gazprom Exportnál ez az út a földgáznak a közlekedésben való használatával kezdődik.
A károsanyag-kibocsátás csökkentésében kiemelt szerepet kap a földgáz, ha a jelenleg elérhető energiakészleteket vizsgáljuk. A sűrített földgázt jelenleg is széles körben hasznosítják az ázsiai, az amerikai és az európai közlekedésben, főként személyautók és kishaszongépjárművek meghajtására.
A cseppfolyósított földgáz (LNG) pedig hatékonynak és versenyképesnek bizonyult a nagy teherbírású szállító járművek esetében. Az LNG sokat ígérő megoldást nyújt a hajózás okozta környezetkárosítás csökkentésére is, emellett vonzó alternatíva az egyre szigorúbb környezetvédelmi szabályok betartásához. Számokban kifejezve: az LNG használatának köszönhetően 20 százalékos csökkenést érhetünk el az üvegházhatást okozó gázok esetében, de ez a szám más szennyezőanyagok esetében még ennél is magasabb lehet. A költségek is jelentősen csökkenthetők, ha az LNG mellett tesszük le a voksunkat a tengereken használt gázolaj helyett.
A költséghatékony infrastrukturális fejlesztéseknek, kikötői töltőállomásoknak, tartályoknak, szállítóhajóknak és uszályoknak köszönhetően a Gazprom Exporthoz hasonló nemzetközi energiacégek mára könnyen hozzáférhető energiaforrásként kínálhatják a cseppfolyósított földgázt, de továbbra is észszerű döntés bővíteni az LNG-iparág tároló- és szállítókapacitását. Fontos, hogy ez az új technológia megfelelő támogatást kapjon a politikai döntéshozóktól a piaci szereplőkön át a polgárokig, mindenkitől, akik aggódnak az Európát körülvevő tengerek állapota és a klímaváltozás hatásai miatt. A Balti- és az Északi-tenger, valamint a La Manche csatorna remek példája a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet káros anyagokat érintő szabályozásának alkalmazására. Hamarosan a világ többi részén is minden kétséget kizáróan követni fogják ezt a szabályozást, hogy egyenlő viszonyokat teremtsenek a tengeri közlekedésben.
A Gazprom Export rengeteg energiát fektetett a földgázban rejlő lehetőségek bemutatására. Az évente megrendezett Blue Corridor Rallyn biztonságosan és megbízhatóan utaztunk több ezer kilométert gázmeghajtású járműveken, hogy terepen oszthassuk meg tapasztalatainkat és szakértelmünket. Ebben az évben a rali a Balti-tenger partvidékén halad végig. Reméljük, ennek köszönhetően a tengeri LNG-töltőállomásokra irányíthatjuk a figyelmet. Európa képes elérni környezetvédelmi és gazdasági célkitűzéseit, ha megfelelő piaci ösztönzőket vezet be és nem fél a jövőnket megváltoztató technológiákba fektetni bizalmát. Őszintén hiszem: a földgáz alkalmas arra, hogy biztosítsa a haladásunkat ezen az úton.
A szerző a Gazprom Export ügyvezető igazgatója