Szerdán helyi idő szerint 13 órakor – amikor Közép-Európában hajnali 3 óra volt – a földgolyó túlsó oldalán elrajtolt a világ egyik leghíresebb tengeri vitorlásversenye, a 74. Sydney–Hobart regatta, amely számunkra idén különleges jelentőséggel bírt: a viadal történetében először indult magyar hajó, az Ormándlaki Áron vezette M3 Team Hungary, amely egy 52 lábas TP52-es vitorlás. Ilyen hajókkal rendezik az Adrián és Nyugat-Európában egyaránt népszerű 52 Super Series versenyeit.
A debütálás ugyanakkor nem jelenti azt, hogy magyarok még nem vettek részt a hagyományosan karácsony másnapján rajtoló, 628 tengeri mérföldes, vagyis 1161 kilométeres, viharos körülmények között zajló erőpróbán. A Hajózás.hu szakportál tájékoztatása szerint 2013-ban két honfitársunk is volt a mezőnyben. Az egyikük éppen Ormándlaki, aki a Nautical Circle nevű Archambault 40-es fedélzetén, Ian Prentice csapatában kapott helyet, és az egység abszolút sorrendben a 65. helyen ért célba 4 nap és 3 órányi vitorlázás után. Ormándlaki azóta még egyszer versenyzett, így a harmadik Sydney–Hobart versenyén állt rajthoz. (2013-ban az Old Pulteney fedélzetén Bacsó Tamás vitorlázott, és a Clipper 70-es a 40. helyen futott be Hobartba 3 nap és 21 óra után.)
Ormándlaki számos alkalommal tagja volt Litkey Farkas Kékszalag-győztes legénységének, de csapatából Németh Áron és Kelemen Tamás is rutinosak a szakmában, a Kékszalagon rekordtartó katamarán, a Fifty-Fifty alapemberei. A M3 Team Hungary tagjai rendszeresen vitorláznak az Adrián, és régóta szerették volna kipróbálni magukat a déli tengereken is. Az Ausztrália vitorlásfővárosából, Sydney-ből startoló és Tasmania fővárosában célba érő Sydney–Hobart Yacht Race kellően szép kihívásnak ígérkezett arra, hogy a főként magyarokból álló legénység erős nemzetközi mezőnyben is megmutassa vitorlázótudását.

Az M3 Team Hungarynek nem volt szerencséje Fotó: MTI/AP/Rick Rycroft
Az idei Sydney–Hobart regattán 83 hajó rajtolt el, és a mezőny túlnyomó részét helyi, vagyis ausztrál és új-zélandi hajók alkotják, de akad amerikai, brit, lengyel, kínai, hongkongi, orosz, francia és német egység is a mieink mellett. Akikről először nagyon jó, majd sajnos nagyon rossz hír érkezett. Az M3 Team Hungary nagyszerűen kezdett, és a első órák bőszeles menetében nála nagyobb, vagyis potenciálisan gyorsabb hajók közt a huszadik hely környékén haladt a hetedik órában. A verseny nyomkövetője azonban ezt követően azt mutatta, hogy a magyar hajó teret veszít és fokozatosan csúszik vissza a mezőnyben. Később kiderül, azért, mert eltört az árbóca. A balesetben szerencsére senki nem sérült meg, de a nagy kaland ezzel véget ért – erre az évre.
Tavaly, a 73. Sydney–Hobarton a már nyolcszoros győztes Wild Oats XI nevű ausztrál hajó ért elsőként célba, de megfosztották az újabb diadaltól, mivel a rajt után csaknem nekiment egyik nagy vetélytársának. Az első és az új csúcstartó így az LDV Comanche (1 nap 9 óra 15 perc és 24 másodperc) lett.