Hosszú Katinkának nyilván nem elsősorban Gyárfás Tamás személyével van gondja, hanem kettejük érdekei összeütköznek a marketingjogok sikamlós területén. A sorok között olvasva valószínűleg ebből a megfontolásból csatlakozott hozzá több sporttársa, tegnap újonnan Bernek Péter, Kozma Dominik, Verrasztó Evelyn és Dávid is. Az alapkérdés a következő: mit tartalmaznak a honi sportszövetségeknek a válogatott kerettagokkal kötött szerződései, ha egyáltalán vannak ilyenek, s ezekben a sportolók lemondanak-e a személyükhöz, képmásukhoz fűződő kereskedelmi jogokról?
Kezdjük körsétánkat az úszásnál, s vizsgáljuk meg: valóban visszatartja-e a szövetség Bernek Péter 2015-re járó, információnk szerint négymillió forintos felkészülési támogatását? Úgy tudjuk, Gyárfás Tamás át akarta utalni ezt az összeget a BVSC 24 éves úszójának, mint ahogy Bernek eredetileg hivatalos lett volna arra a szerdai sajtóeseményre is, amelyen Audi A2-es gépkocsikat kaptak heten a válogatott keretből, csakhogy a sportoló azt mondta, nem vele, hanem a menedzsmentjével kell megállapodnia a szövetségnek. Gyárfás erre – állítólag – azt mondta, ő Bernek Péterrel kíván szerződni, nem a képviselőjével. Az ügy most itt tart, hogy a négymillió forint tíz hónapja ott hever a MÚSZ folyószámláján, a kocsit más kapta meg. Hogy ki járt jól? Bernek és a szövetség biztosan nem.
Természetesen joggal kérdezi az olvasó, mit tartalmazott volna a szerződés, amelynek aláírását a STRONGAA – a Berneket képviselő cég – nem javasolta ügyfelének. Az összeg és a gépkocsi átvételének egyetlen feltétele az lett volna, hogy a sportoló vállaljon szerepet a 2017-es világbajnokság és a Jövő bajnokai program nem kereskedelmi célú (ez fontos!) promóciójában. Ugyanez lett volna a feltétele Hosszú Katinka 12 millió forintos felkészülési juttatásának s annak a 15 milliós összegnek is, amit a háromszoros olimpiai bajnoknő a 2016-os évre kapna – de Gyárfáséknak nincsenek illúzióik az ajánlat sorsát illetően.
Az úszás és a kajak-kenu rokon sportágak, ráadásul a kajakosok is büszkélkedhetnek egy háromszoros riói bajnokkal Kozák Danuta személyében. Az immár összesen ötszörös ötkarikás aranyérmes köztudottan nem lelkesedik a nyilvános szereplésért, ám reklámkötelezettségei miatt sohasem volt elszámolási vitája a Magyar Kajak-kenu Szövetséggel (MKKSZ), egyeztetés után minden szövetségi felkérésnek eleget tesz.
Schmidt Gábor, az MKKSZ főtitkára érdeklődésünkre kiemelte, hogy a 2006-os és 2011-es, egyaránt hazai rendezésű világbajnokságot, valamint a világkupákat és a tavalyi maratoni világbajnokságot népszerűsítő reklámkampányban a sportág valamennyi klasszisa – így Kozák Danuta mellett Kovács Katalin, Janics Natasa, Csay Renáta, Vajda Attila, Kolonics György, Kammerer Zoltán és Kucsera Gábor – kivétel nélkül térítésmentesen vett részt, a felkérést megtiszteltetésként fogadva. Ám természetesen nem csupán a szívélyesség igazgatja a versenyzőkkel a munkakapcsolatot.
Minden válogatott kerettag sportolóval szerződést köt az MKKSZ, amely tartalmazza marketing- és reklámkötelezettségeiket (szövetségi szponzorokkal történő együttműködés, rendezvényeken való megjelenés), amelyekért nem jár ellenszolgáltatás, ugyanakkor a kiemelt versenyzőknek exkluzív lehetőségeket biztosít, például Kammerer Zoltán és Kárász Anna használatra kapott egy-egy Mercedest. Schmidt Gábor arra is kitért, hogy az érvényes reklámszabályzat alapján – amelyet a klubok és a versenyzők képviselőinek bevonásával az elnökség fogadott el – a versenyzők köthetnek egyéni szponzori szerződést is.
Vívóink két aranyérmet nyertek Rióban, a londoni címét megvédő Szilágyi Áron, valamint Szász Emese, és egyikük sem „problémás” a sportági szakszövetség (MVSZ) számára. Szilágyi felkapott reklámarc, a 2013-as budapesti vb-t is vele népszerűsítették. S nem csupán belemosolygott a kamerába, három „gonosz” pengeforgatót kellett lekaszabolnia egy remek, kosztümös reklámfilmben. Ezért külön anyagi juttatást nem kapott, de a hazai szövetség támogatja a felkészülését, és nem is szűkmarkúan. Az MVSZ-nek azonban még az olimpiai bajnokokkal sincs külön szerződése. Szilágyinak és Szásznak is természetes, hogy az előzetes egyeztetés után jövő hétfőn megjelennek az országos bajnokság sajtótájékoztatóján, és a média rendelkezésére állnak.
A versenyzők kötelesek tájékoztatni a szövetséget arról, ha egyéni szponzori szerződést kötnek, és az MVSZ érdekeit is figyelembe kell venniük. Így például, mivel a válogatottat az Adidas támogatja, Szilágyi sem állapodhat meg más sportszergyártóval. De szögezzük le még egyszer: személyre szabottan ez sincs írásba foglalva. No persze a vívás egykor úri sport volt, ahol az adott szó is elég, és ez még ma is dívik.
Még ha Hosszú Katinka már az új világot is hozta el.
2024 – még Hosszú nélkül
Nyitott füllel és szemmel járva Magyarországon, feltűnő, hogy Budapest 2024-es pályázatának népszerűsítésében a kimagaslóan legpiacképesebb magyar sportoló, Hosszú Katinka – legalábbis egyelőre – nem vesz részt. A reklámspotokban és az óriásplakátokon Kozák Danuta, Szilágyi Áron és Kemény Dénes szerepel, nem ördögtől való, hogy eme szerepvállalásukért, információnk szerint, tisztes ellenszolgáltatást élveznek.