A lapunknak neve elhallgatását kérő szakember szerint életveszélyben forgott a vizet fogó pilóta, mert ha nemcsak az első és a hátsó kerekek érintkeznek a vízzel, hanem a légcsavar is belekap, akkor a gép menthetetlenül belefúródik a Dunába, s a hozzávetőleg 200 km/h-s sebességnél ennek végzetes következményei lettek volna. „Én biztosan nem engedtem volna meg ennek a triónak – Veres Zoltán műrepülő Európa-bajnoknak és a két dél-afrikainak, az 58 éves Larry Beamishnek és fiának, Jasonnek – a produkciót” – fogalmazott emberünk.
Valaki azonban megengedte, méghozzá a Nemzeti Közlekedési Hatóság kötelékébe tartozó Légügyi Hivatal, amelynek kommunikációs osztálya válaszolt kérdéseinkre. „A légi bemutatók engedélyezési folyamatában minden adatot be kell nyújtani a légi járművekről, a személyzetről, a programról, a manőverekről, a kockázatokról, a mentési és biztonsági tervekről, továbbá szükséges egy eseti légteret is igényelni, ami biztosítja, hogy csak a repülésvezető által engedélyezett légi járművek lépjenek be az adott légtérbe” – írják.
A továbbiakban arra a felvetésünkre reagált a hivatal, hogy vajon meggyőződtek-e a két dél-afrikai pilóta alkalmasságáról – merthogy az Európa-bajnok Veres esetében ez nem lehetett kérdés.
„A repülőgép-vezetők és a repülőgépek vizsgálata is megtörtént. A feladat végrehajtására nemzetközileg elismert pilótákat választottak ki, ennek köszönhető, hogy a váratlan turbulens áramlat ellenére sem történt baleset. A kötelékben repülő pilóták összeadott repülési tapasztalata meghaladja a 38 ezer órát. Ez a szakmai gyakorlat – mellyel a balesetveszélyt elhárították – alapozta meg a kockázatelemzési eljárás során a pilóta kétséget kizáró alkalmasságát. A műrepülésben egyébként számos alkalommal előadnak szándékosan vizet érintő mutatványt” – folytatódik a kommentár, amely fontos kitétellel zárul: „Kizárólag olyan rendezvények megtartását engedélyezzük, ahol (…) a repülés mozgásának energiavektora nem metszi a részt vevő tömeg által érintett tartózkodási helyszíneket.” Magyarul: a nézők testi épségét nem fenyegetheti veszély!
Ferrari a macskakövön
Szintén a Nagy Futamon a Lánchíd utca bazaltkövezetén megcsúszó Ferrari – amelyet a 24.hu szerint Alessandro Lippi, a márka magyarországi importőre vezetett – hátsó szárnya megütötte a nézőket az úttesttől elválasztó fémkorlátot, öt szurkolót feldöntve. Ezzel kapcsolatban a rendező Hungaroring Sport Zrt. sajtóosztályánál érdeklődtünk. „A depó bejáratánál két, nagyméretű Slow, vagyis Lassan táblát állítottunk fel azért, hogy a vezetők csökkentsék a sebességet. A nézők testi épségét sportszakmai biztonsági terv alapján garantáltuk, amelyet a rendezőkkel, a sportszakmai személyzettel és a biztonságiakkal egyeztetve valamennyi fél megfelelőnek talált” – kaptuk a választ. Hogy ennek ellenére kisebb baleset történt? Ja kérem, az autósport veszélyes üzem…