„Iszonyú kemény volt még az utolsó napokban is. Ez a helyezés messze felülmúlja az elképzelésemet, a 10-15. hely lett volna a realitás” – nyilatkozott telefonon az MTI-nek a hajó fedélzetéről a befutás után Fa Nándor.
Hangsúlyozta, az egész út során arra figyelt, hogy ne éljen „érzelmi életet”.
„Igyekeztem mindig tenni a dolgomat, a következő feladatra figyelni, s nem hagyni, hogy az események elvigyenek magukkal.” – mondta. Kiemelte: többször is keményen kellett küzdenie azért, hogy az árbócot és a vitorlázatot ne veszítse el. „Nagyon büszke vagyok a csapatomra és a hajóra, a magyar szellemre!” – jelentette ki, utalva a hajó nevére.
Fa Nándor a hazai fejlesztésű és építésű Spirit of Hungary-vel 93 nap 22 óra 52 perc és 9 másodperc alatt vitorlázta körbe a bolygót – ez a legjobb földkerülő eredménye. A 27 850 mérföldes (50 130 kilométer) távot 12,35 csomós (22 km/óra) átlagsebességgel teljesítette. Egyben korrekorder lett, 63 évesen teljesítette a Vendée Globe-t, ennyi idősen ez még senkinek sem sikerült. A rajt előtt az MTI-nek úgy nyilatkozott: 90-100 napos útra számít.
Az utolsó métereken számos motoros és kis vitorlás kísérte a hajót, amely a szurkolók és szakemberek hangos éljenzése közepette haladt át a célvonalon. A kikötőnél egy hatalmas magyar zászlót feszítettek ki, közepén Székesfehérvár – Fa Nándor szülővárosa – felirattal.
A versenyt a francia Armel Le Cléach rekordidővel, 74 nap 3 óra 35 perc 46 másodperccel nyerte meg. A második helyen a brit Alex Thomson futott be 74 nap 19 óra és 35 perccel, ami szintén jobb, mint a korábbi rekorder, a francia Francois Gabart 78 nap 2 óra 16 perces eredménye.
A mezőnyt, amely tavaly november 6-án indult útnak, eredetileg 29 hajó alkotta, 11 azonban már feladta a viadalt.
Fa Nándor a harmadik Vendée Globe-ján indult, amelyen a feladat egyedül egy 60 lábas (18 méteres) hajóval, kikötés és külső segítség nélkül körbehajózni a Földet.
Az 1992/93-as menet során a legjobb nem franciaként ötödik helyen ért célba 128 nap után.
Fa Nándor: ez pályafutásom csúcspontja
„Egyben vagyunk szerencsére, én is és a hajó is, bár a hajón a fáradás jelei mutatkoznak, egy 28 ezer mérföldes út során elhasználódik a kötélzet, az elektronika. Az én lelkemben viszont hatalmas felszabadultságot okozott a fogadtatás, a sok ember, olyan pozitív élményeket élek át, amilyeneket eddig nem” – nyilatkozott az MTI-nek a magyar hajós már a partra szállás és a szervezők részére adott első kötelező ünneplés, valamit a színpadi megjelenés után. Fa Nándor kisebb táncot járt a pódiumon, a nézők tapsa és éljenzése közepette.
Fa Nándor úgy értékelte, a mostani teljesítmény pályafutása csúcspontja.
„Van egy-két dolog, amire rendkívül büszke vagyok. Az egyik, hogy 100 napon belül célba értem, ez a 93 nap nagyon jó. A másik, hogy az árbócot nem kellett javítani, egyszer sem kellett megmásznom, s ezt az árbócot én készítettem. A harmadik, hogy a hajótestnek semmi baja, megbízhatóan teljesített. És persze ott a nyolcadik hely. Előzetesen azt mondtam volna, ha a 15 között végzek, az már nagyon jó eredmény. Ehhez képest a nyolcadik hely extrém jó.” – fogalmazott a székesfehérvári sportember, utalva arra, hogy új generációs, többek között a sebességet jelentősen növelő támasztóuszonnyal felszerelt vitorlásokkal – az első négy helyen ilyen hajó végzett – kellett felvennie a versenyt.
Az MTI-nek arra a kérdésére, hogy gondolkozott-e már a folytatáson, azt mondta: „az agyamban már összeállt egy új hajó virtuális terve”.
„De azt a hajót már nem fogom megépíteni. A mostani út annyi energiát emésztett fel, hogy csoda, hogy volt bennem ennyi.” – válaszolta Fa Nándor.
Partot ért
Fa Nándor az 1992/93-as versenyen ötödik lett, és mondják, hogy a 90-es évek voltak az ő világa, amikor még inkább ösztönből hajóztak. Bár a kondíciója 63 évesen is irigylésre méltó, a tűpontos navigációs és időjárási szoftverek korában, amikor gyors és pontos döntéseket kell hozni, állítólag már kevésbé mozog otthonosan. A bátorsága mindenesetre elvitathatatlan.