Ennyi talán egy férfitól itt is megengedhető: Ven Hsziao-ting a legcsinosabb profi klubelnök. Ha jól belegondolunk, a mezőny nem túl erős, hiszen a sportág vezérkaraiban ritkák a hölgyek, ám ha nem így lenne, akkor is minden bizonnyal a kínai élvonalba tartozó Kujcsou Hengfeng FC első embere kapná a koronát.
A 28 éves Ven Hsziao-ting nem akárki a hazájában: miután Angliában elvégezte a képzőművészeti egyetemet, a Harper’s Bazaar China nevű divatmagazin szerkesztője lett 2011-ben, és hamarosan az ország egyik legnevesebb celebjévé vált. Rendszeres vendége a különböző televíziós műsoroknak, Kína közösségi oldalain százmilliós nagyságrendű a követői száma.
„Soha nem gondoltam volna, hogy egyszer futballklubot irányítok majd – mondta, amikor a stadionban található irodájában beszélgettünk. – Sőt, a foci nem is érdekelt igazán, de a közeg azért vonzott, és amikor belevágtam ebbe a munkába, örültem, hogy az élet hoz ilyen meglepő fordulatokat. Egy klub, azaz egy márka felépítése rendkívül összetett és ezért érdekes munka, sok alázatot kíván, hatalmas kihívás, amit igazán élvezek.”
Kujjang városának csapata igen fiatal, csak 2005. február 18-án alakult, azóta átment több tulajdonos- és névváltozáson. Legutóbb 2015. december 24-én, amikor egy bizonyos Ven Vej nevű gazdag üzletember vásárolta meg a részvények 66 százalékát, és egy hónap múlva a lánya, Ven Hsziao-ting vette kézbe az irányítást a klub elnökeként.
„A futball annyiban hasonlít a divat világához, hogy a boldoguláshoz ismerni kell a piacot, amelyen a terméket el akarjuk adni. Angliában élve ízelítőt kaptam a híres brit futballkultúrából, amely a tradíciókra épül. Kínában ez nincs meg, nálunk csak nemrég kezdődött a munka, amelynek fontos eleme a hagyományok megteremtése. A legnehezebb feladat a szurkolók megszólítása, egy olyan, csak ránk jellemző identitás megteremtése, amely vonzza az embereket a klub, illetve a csapat mellé.”
Első lépésként kibővíttette a kujjangi Olimpiai Sportcentrum Stadion befogadóképességét 52 ezer főre, a bajnoki meccseken átlagosan kétharmados a létesítmény kihasználtsága. A klub átvételekor a csapat a másodosztályban vitézkedett, a célkitűzés szerint három éven belül kellett volna feljutnia, ám ez már az elsőben sikerült, és így szerepelhet most az élvonalban, a Super League-ben.
„A bennmaradás érdekében a korábbinál magasabb szintű szakmai munkára és marketingre van szükség. A híres külföldi játékosok szerződtetése közönségvonzó lehet, ám mi ebben egyelőre nem vehetjük fel a versenyt a gazdagabb pekingi és sanghaji klubokkal. Nálunk nincs szupersztár, nem fizetünk jüantízmilliókat senkinek sem. Igyekszünk helyi futballistákat is beépíteni a csapatba, ez nálunk kulturális követelmény, mert a klub így lehet szerves része az itt lakó emberek életének. Jó kapcsolatokat ápolunk a médiával és a helyi cégekkel is, amelyektől támogatást kaphatunk.”

Elnöknő, reklámarc és celeb – így kell felvirágoztatni az ázsiai labdarúgást
Fotó: Twitter.com
Két éve májusban a szurkolók pályázhattak a csapat indulójának a megírására, a győztes tízezer jüannal gazdagodhatott, ez éppen négymillió forintot tesz ki. Ven Hsziao-ting ugyanabban az évben csapatmezeket terveztetett a szurkolóknak és műsorvezetőket szerződtetett, hogy a Kujcsou Hengfeng mérkőzéseit mindig élőben közvetíthessék.
A költségvetés mintegy 200 millió jüan, azaz nyolcmilliárd forint, ami Kínában szerénynek számít. A klub ennek a tíz százalékát állja, a többi zömmel a stadionban elhelyezett hirdetésekből és a csapattal kapcsolatos eladásokból jön össze, utóbbin az ajándékboltban és a város üzleteiben megvásárolható ruhák, cipők és egyéb tartozékok értékesítését kell érteni.
„A jegyeladásból származó bevétel kicsi, mert a belépők többségét ingyen adjuk, elsősorban az iskolásoknak. Szoktatni akarjuk őket ahhoz, hogy járjanak ki a stadionba, szurkoljanak a csapatnak, ők maguk is sportoljanak, éljék át az összetartozás élményét, ez a mi küldetésünknek alapvető célja. Kínában futballklubot tulajdonolni inkább hobbi, mint profitszerző üzleti tevékenység, sok klubot elsősorban a szurkolóinak és a támogatóinak a lelkesedése éltet, de őket meg kell találni és meg kell nyerni magunknak.”
Ven Hsziao-ting hamarosan Magyarországra utazik, az út céljának lesz köze a futballhoz, ráadásul ezekben a napokban már úton van tőlünk néhány teqballasztal, sőt, a csungkingi magyar főkonzulátus és a Kujcsou Hengfeng hamarosan közös promóciós rendezvényt is szervez az új sportágnak. Felfoghatjuk ezt egy üzleti kapcsolat kezdetének is. Arra a kérdésre, hogy hogyan tud boldogulni a futballban, ahol igen ritka a női felső vezető, ezt felelte: „Nem érzem sem előnyét, sem hátrányát annak, hogy fiatal nő vagyok. Csak a hozzáértés számít, a nememtől függetlenül mindennap bizonyítom, hogy tudok alkotni. A futball világa lenyűgöz, boldog vagyok, hogy a részese lehetek és olyan márkát építhetek, amely a következő évtizedekre is szól.”