Mindenki sejtette, csak bizonyíték nem volt rá eddig, hogy a Facebook visszaél(het) felhasználói adataival. Aztán nem rég robbant a bomba, hogy a Cambridge Analytica (egyes becslések szerint) 87 millió felhasználó adatait halászta le, hogy pszichológiai profilt készítve célzott üzeneteket juttathasson el hozzájuk. És most jön a lényeg: befolyásolva ezzel a választói viselkedést.
De ez még mind semmi!
A Facebook alapítója, Mark Zuckerberg szerdán beismerte, hogy kétmilliárd felhasználó adataihoz férhettek hozzá adathalászok. Agyrém! Pláne akkor, ha tudjuk, a közösségi oldalnak – a legfrissebb adatok szerint – 2 milliárd 160 millió felhasználója van.
Azaz, kedves olvasónk, 90 százalékban biztos lehet abban, hogy ha van Facebook-profilja, adatai, tevékenységei már régen illetéktelen kézben vannak. Rossz esetben nem is egy illetéktelen kézben! Azért, hogy befolyásolják önt a „jó” irányba.
Erre kiáll ez a czukorfalat ember, és ártatlan arccal elkezd arról beszélni, hogy: „Mi idealista és optimista vállalat vagyunk és az első évtizedben valójában csak azokra a jó dolgokra figyeltünk, amelyek az emberek összehozásából fakadnak. (…) Most már világos, hogy nem figyeltünk eléggé a visszaélések megelőzésére és arra, hogy az emberek hogyan használhatják fel ártalmas célokra is ezeket az eszközöket”.
Hát, Öcsém! Vagy az van, hogy te tényleg ilyen hülye vagy, vagy direkt csináltad és hazudsz.
Felsejlik bennünk egy összeesküvés-elmélet, amely szerint ez az egész (mármint a Facebook) alapvetően adathalászati, adatkereskedelmi céllal jött létre.
Mi pedig, egyszerű felhasználók, önként és dalolva szolgáltattuk ki (talán legféltettebb) titkainkat ennek a kufárnak.