Épp negyven esztendeje, hogy a Queen útjára bocsátotta az azóta több mint tízmillió példányban elkelt News of the World című albumát, amelynek újrakiadásához világ körüli turnét kapcsoltak.
Az aprólékos gondossággal, monumentális látvánnyal megfűszerezett, Papp László Budapest Sportarénában tartott előadás XXI. (netán XXII.?) századi, lélegzetelállító fény- és lézerjátékával, harsány színorgiájával, dupla kivetítőjével, mozgó színpad-, illetve tetőrendszerével már-már maga mögé utasítja az olyan hagyományos látványelemeket, mint a jó öreg tükörgömb, a mindent betakaró füst, a pirotechnika vagy a záróaktusként alkalmazott papírfecni-hóesés.
A többszörös platinalemez két sikerszáma közül a We Will Rock You keretbe foglalja a több mint négy évtizedet átfogó best of műsort, amelyben a patinás rockbanda szinte minden tagja kiélheti egyéni ambícióit. A Queen két öregje közül Brian May a maga „fabrikálta” hangszerével nagyszerű teljesítményre képes, emellett kiválóan kommunikál közönségével. Ha kell, a magasban gitárszólózik, ha kell, a kifutón. Mellette ott van az ugyancsak élemedett korú Roger Taylor, akin úgy látszik, nem fog az idő: ütősszólója mellett frissen, fiatalosan dobolja-énekeli-vokálozza végig a két és fél órás előadást. Egy dal erejéig még Mercury is megjelenik a kivetítővásznon, hogy May élő, akusztikus gitárkíséretével virtuális duettben idézze fel közös múltjukat.
A lemezborítót szimbolizáló, színpadon felbukkanó robotfejen ülve énekelt Killer Queentől és a pergő ritmusú Stone Cold Crazytől kezdve terítékre kerül az élénk rózsaszínben úszó Bicycle Race ritkaságán át a technikai bravúrokkal, pazar látvánnyal, kifogástalan megszólalással párosított I Want To Break Free vagy épp a Radio Gaga tétele is.
A Queen szeret Magyarországra látogatni. 1986-ban Bécsből szárnyashajóval „úszott” le a Dunán. Majd a várost megcsodálva a fergeteges népstadionbeli koncerten (amelyről film is készült) Freddie Mercury angol akcentusával előadott Tavaszi szél vizet áraszt népdallal tisztelgett a százezres publikum előtt.
Brian May most akusztikus gitárkíséretével, 12 ezer lelkes emberrel énekelteti el a dalt. Mindkét gesztus több mint megható. Az újkori felállás frontemberére sem lehet panasz, elődje méltatása mellett igyekszik tartani a kapcsolatot a rajongókkal, akik minden geget, megmozdulást örömujjongással, dörgő tapsviharral jutalmaznak.
Adam Lambert nincs könnyű helyzetben, hiszen át kell hogy ugorja azt a lécet, amelynek magasságát még a legendás banda 1991 óta halott alapító-frontembere állította be.

Adam Lambertre és Brian Mayre nem lehetett panasz
Mi sem utal jobban Freddie Mercury pótolhatatlanságára, mint hogy társai az énekes halálát követő évben emlékkoncertet rendeztek a Wembley-ben, ahol ötszázmillió televíziónéző szembesülhet azzal a nyilvánvaló ténnyel, hogy még a szakma prominensei számára is több számmal nagyobbnak bizonyul az egykori frontember kabátja.
A Free és a Bad Company kipróbált harcosa, Paul Rodgers tette jól, hogy a 2004-től kezdve együtt töltött öt esztendő alatt meg sem kísérelt belebújni az örökölt ruhadarabba, mindvégig Paul Rodgers maradt. Semmi kétség, a patinás angol csapat új énekesének színpadi megjelenése, kvalitása kifogástalan. Akinek saját arca, egyénisége mellett most éppen Freddie Mercuryt kell alakítania. Mert ha valaki, hát az American Idol tehetségkutató verseny ünnepelt sztárja, a fiatal Adam Lambert, aki 2009-ben került össze a Queennel, biztosan képes erre.
Ami a külsőségeket illeti, a bőrtől a rózsaszín öltönyig terjedő extrém fellépőkosztümökkel, ékszerezéssel, a hat-hétszeri átöltözéssel, elődjét idéző méltóságteljes színpadi mozgással már teljesítette is a Queenre mindig is jellemző, egyik legfontosabb kritériumot. Az énekhangot tekintve azonban megoszlanak a vélemények: egyesek az egekig magasztalják, mások szerint nem több, mint egyszerű, egyben nagyszerű utánzat.
Adam Lambert ugyanilyen tehetséggel bújna más bőrébe, amennyiben azt kapná feladatául; egyetlen problémája, hogy nehezen szabadulhat Freddie Mercury messzire vetülő árnyékától. Mercury ugyanis hangterjedelemben, hangszínben, mozgáskultúrában a világon egyedülálló. Megteremtett valamit, ami a sajátja, ami a védjegye, csakis rá jellemző. Az összes többi csupán követheti. Ám kijelenthető: a fiatal utód a tőle telhető maximalizmussal oldja meg a feladatot.
Még az embert és hangszálakat próbáló Bohém rapszódiát is, hogy aztán a zenekar többszólamú vokálja, valamint a csordultig telt házas Papp László Budapest Sport-aréna alkalmi kórusa egyszerre és elégedetten zúghassa: We are the Champions!
És a Queen Adam Lamberttel is győzött.
(Queen + Adam Lambert koncert, Papp László Budapest Sportaréna, 2017. november 4.)