Te annak idején véleményformáló voltál – annak ellenére, hogy sohasem léteztél, csupán egy filmsorozat kitalált karaktere vagy. Újságíró, rovattulajdonos, szingli, divat- és cipőmániás. A Szex és New York című, 1998 és 2004 között vetített sorozat vezető karaktere, akit Sarah Jessica Parker színésznő alakított. A Carrie Bradshaw névre több mint 16 millió találatot ad ki a Google, a Szex és New Yorkra is legalább ennyit, és a találatok egy része (sok ezer) olyan írásokra vezet, amelyek az elmúlt hónapokban születtek olyan sorozattal kapcsolatban, amelynek ugyebár lassan 15 éve vége, még ha a történetet megtoldották is két mozifilmmel, de azok sem tegnap készültek.
A sorozat stylistja, Patricia Field legalább akkora sztár lett, mint a film főszereplői. A szeplők kedvenc cipőmárkáinak a nevét azért nem írom ide, mert a Föld nevű bolygó lakói úgyis tudják, az egyiknek mindig piros bőrből készül a talpa, amely tűsarkú esetében látszik is, ugyebár.
Ezt azért írtam le ilyen részletesen, mert a Carrie Bradshaw nevű filmkarakter az ezredforduló idején ezek szerint tehát influencer volt. Az influencer olyan személy, aki véleményformáló hatással rendelkezik, és akkor itt következik a kérdés, hogy kikre és miben. Minden nagy befolyással rendelkező ember influencer a maga módján, de ezt a szót mégis a közösségi média sztárjaival kapcsolatban szokás használni.
A világ legnagyobb képmegosztó oldalán a legtöbb követővel rendelkező magyar Palvin Barbara. Neki kilencmillió kedvelője van, de ő tényleg világsztár, és az egyik leggyönyörűbb lény a Földön. Barbara modell, az a szakmája, de a valódi influencerek csak úgy vannak. Velük én úgy vagyok, mint a kábítószerrel, amelyet állítólag mindenhol lehet kapni, csak nekem nincs fogalmam arról, hogy hol, pedig most, házfelújítás idején jól jönne egy kis speed.
Az infuencereknek, a magyaroknak is, 200-300 milliós megtekintésük van, és sokmilliós követőtáboruk, de semmi mást nem csinálnak, csak a közösségi médiában posztolnak bizonyos dolgokról, amiért fizetnek nekik. A Budapest Fashion Weekre például a szervezők sok ilyen posztkirályt és -királynőt meghívtak, tejen-vajban fürdették őket csak azért, hogy követőikkel megosszák a Budapesten látottakat.
Állítólag a legnagyobb Instagram-sztár valami Polla. Meg is akartam nézni, miket posztol, ha már írok róla. Beírtam a nevét a keresőbe, és pontosan úgy jártam, ahogyan a vígjátékokban a falusi háziasszonyok: olyan oldal jött ki, amelyik tele van művészien ábrázolt, hatalmas, igen, férfiasságokkal. Nem vagyok prűd, de mindennek van határa!
Ez a Polla vagy Lolla, vagy mittudoménki, híján lesz egy követőnek, most már soha sem tudom meg, melyek az új bjútitrendek. Itt jegyzem meg, ha a kislányok nem azt az oldalt nézik meg, ahova én keveredtem, semmi bajom nincs azzal, ha milliószámra néznek sminkelős videókat (a fiatal lányok régen sem csak a tanulással és a háztartással foglalkoztak, tessék néha regényeket olvasni), az én korosztályom siralmasan festi magát, rájuk férne néhány videó.
A szemöldökömet akkor húztam fel, amikor megtudtam, hogy a TEDx-en előadást tartott egy 14 éves gyerek, aki attól lett influencer, hogy egyedi dizájnercipőket árul. Nem ő tervezi őket, csak ő szerzi be, és adja tovább hatalmas pénzekért. Egy olyan cipőért, amelyből ezer darabot hozott ki valamelyik nagy sportszergyártó, dollárezreket is megadnak. Ez a kiskölyök e tudományos előadásokra szakosodott oldalon elmondta, miként kell a legnagyobb képmegosztón pörgetni az üzletet, mire a hallgatók felállva tapsoltak, remélem, a NAV-osok is. Vége a világnak.