Egy generáció derült 2001-ben, mikor a Bridget Jones eszményi Mark Darcyjáról kiderült, hogy mégsem olyan tökéletes, ő is nézhet ki hülyén, ha felvesz egy karácsonyi, rusnya szarvassal díszített pulóvert. A hasonló felsők évekig számítottak divatbűnnek, legfeljebb szabászatban és színösszeállításban is vak nagynéni karácsonyi ajándékaként voltak elfogadhatók, amelyek szenteste után a szekrény mélyén végezték.
Ám miután Wes Anderson divatossá tette a korábban csodabogárnak tekintett hipsztereket a Tenenbaum, a háziátok, az Édes vízi élet és az Utazás Dardzsilingbe nyomán, az új szubkultúra magával hozta a sokszor giccsbe hajló vagy egyenesen ízléstelen karácsonyi pulóverek világát.
Hirtelen a legnagyobb tervezők, köztük Marc Jacobs, Phillip Lim, Ralph Lauren vagy Stella McCartney is elkezdtek árulni hópelyhekkel és rénszarvasokkal díszített pulóvereket, és az utcai divat is ráébredt, hogy nem kell feltétlen rondának lennie a karácsonyi viseletnek. A 2018-as trendek ragyogó színekről, bolondos figurákról, flitterekről és hópehelymintákról szólnak. Ráadásul egyre több tervező készít a fenntarthatóság jegyében egész télen hordható, nonfiguratív mintákkal díszített darabokat.
Már a fast fashion cégek sem csak a karácsony környéki időszakra koncentrálnak, novembertől februárig hordható a hóesést idéző gyöngydíszítés, az általában kétszínű norvég minta vagy a téli ragyogást kölcsönvevő flitteres díszítés. Így senki nem lepődik meg, ha egy hétvégi kiruccanáson a famerhez valaki jegesmackós felsőbe bújik, de irodai viseletként is elfogadható egy ragyogó piros vagy mélyzöld pulóver.
Bár e darabok többsége könnyen párosítható újabb és újabb ruhákkal, az angol környezetvédelmi szervezet, a Hubbub 2016-os felmérése kimutatta, hogy minden negyedik karácsonyi pulóvert mindössze egyszer vesznek fel. Minden harmadik 35 év alatti vásárló évente vesz új felsőt, az összes vásárlók 35 százaléka pedig véletlenül se hordaná kétszer ugyanazt.
Nem segít a trenden, hogy az olcsó fast fashion márkák sokszor dolgoznak rossz anyagból, még rosszabb kidolgozással, így egy mosás után olyan a pulóver, mintha a karácsonyfa alatt lustálkodó macska szájából húzták volna ki. Megoldásként a szakértők egyedül a tudatos vásárlást ajánlják, amely előbb-utóbb rákényszeríti a cégeket a minőségi anyagok használatára.
De ki fog szólni Mark Darcynak?