Furcsa dolognak voltak tanúi a 2016-os manhattani játékpiac látogatói: a Hasbro játékbirodalom standjánál a Jégvarázs plüssfigurák és babaházak között alig akadt egy-két high-tech játék. Manapság a szülők egyik legnagyobb dilemmája, hogy gyerekeiket milyen korban engedjék be a modern technológia világába. Akadnak elfoglalt apukák és anyukák, akik inkább táblagépet nyomnak a kicsik kezébe, ahelyett, hogy leülnének velük játszani. Egyre inkább megszokott, hogy már az óvodások is magabiztosan kezelik a mobiltelefonokat, számítógépeket és síkképernyős tévéket. A Hasbro vállalat kész szembemenni a trenddel, és arra figyelmezteti a kisgyermekes szülőket: ne hagyják, hogy az utódok „iPhone-zombivá” váljanak.
„A gyerekeknek rendelkezniük kell digitális ismeretekkel, ennek ellenére nem akarunk olyan generációt létrehozni, amelyik nem bír szociális képességekkel” – véli John Frascotti, a Hasbro elnöke. A vállalat ennek megfelelően idén inkább tradicionális játékokat kínál, azzal a különbséggel, hogy a Pókember figurák kicsit kidolgozottabbak, a műanyag pisztolyok pedig több funkcióval vannak felruházva. A leginkább high-tech Hasbro termék a Love to Learn Elmo plüssfigura, amelyik beszél a gyerekekhez, és olyan dolgokra próbálja tanítani őket, mint a bilihasználat vagy a visszaköszönés. A Szezám utca hősét a szülők telefonjukra tudják csatlakoztatni, így az a gyerek nevét is megtanulhatja, és az engedelmes kicsiket meg is tudja jutalmazni. Kritikusok szerint az Elmo baba gyakorlatilag falat emel szülő és gyerek közé, ugyanis egy plüssállattól tanulnak meg alapvető ismereteket. Frascotti ezt másképp véli: „Ha a szülők már arra időt szakítanak, hogy letöltsék az Elmo applikációt, akkor is törődnek a gyerekekkel.”
Nem csak a Hasbrót érték bírálatok, amiért interneten keresztül vezérelhető játékot adott ki. A ToyTalk és a Mattel közös terméke, a Hello Barbie több érdekvédelmi szervezetet is megbotránkoztatott, ugyanis szerintük a baba lehallgatja a vele játszó gyerekeket. A Hello Barbie internetes vezérléssel működik, a benne található mikrofon rögzíti, mit mond neki a kisgyerek, majd feltölti egy webes szerverre. A készítők célja, hogy Barbie az online módszerrel minél hamarabb válaszolni tudjon, és párbeszédet alakítson ki gazdájával. A New York-i játékvásáron, ahol a babát bemutatták, mindenkit elkápráztatott a mesterségesen kifejlesztett kommunikációs készség. Amikor a Barbie-t kezében tartó kislány kifejtette, hogy a kedvenc helye New Yorkban a Central Park, a baba szinte azonnal reagált és elmondta: ő is nagyon szeret a parkban sétálni.
Bár a Mattel állítja, hogy megteremtették a szükséges biztonsági garanciákat, a lelkes jogvédők szerint egyszerűen „bizarr”, ahogy a baba „hallgatózik”. „Ezek a gyerekek nem Hello Barbie-hoz beszélnek, hanem egy játékbirodalomhoz, amelyik csak anyagilag érdekelt bennünk” – nyilatkozta a Washington Postnak Susan Linn, a Campaign for Commercial-Free Childhood szervezet vezetője. Mint mondta, a gyerekek, főként a kislányok megbíznak a babáikban, elmondják nekik a titkaikat, és sokat mesélnek a családjukról is. Oren Jacob, a ToyTalk vezérigazgatója ezt nem is tagadja, véleménye szerint a megosztott bizalmas információt a szülők később használhatják, és pdf-formátumban letölthetik. „A szülő felügyeli, mikor jön valamilyen vallási ünnep, és ütemezheti az alkalmazásba. Ha a gyerek kedvenc színe a piros, akkor azt jelöljük. Amennyiben arról értesülünk, hogy sajnálatos módon az egyik szülő eltávozott, természetesen arra is figyelünk” – szögezi le Jacob. Sokak szerint nem magyarázat a kémkedő Barbie-ra, hogy a szülők tudnak arról, hogy hangfelvétel készül a gyermek és játéka között. Pam Dixon, a World Privacy Forum munkatársa úgy véli, a beszélgetések visszahallgatása olyan, mintha mások naplójába olvasnánk bele. „Vannak olyan kicsik, akik szörnyű családokban nőnek fel. Elmondják Barbie-nak, hogy otthon verik őket, és ezután még több bántalmazás is következhet. Rengeteg kérdés vetődik fel” – nyilatkozta a szakember a The Kernel magazinnak. A ToyTalk részéről ennek épp az ellenkezőjét gondolják, hogy Hello Barbie segítségével megelőzhető a családon belüli erőszak. Jacob szerint ha találnának olyan felvételt vagy dokumentumot, amelyik jogsértésekről tanúskodik, egyértelmű, hogy értesítenék a hatóságokat.
Nyilvánvaló, hogy a Hello Barbie sokkal több mint egy gyerekjáték, a szülőknek pedig kétszer is meg kell gondolniuk, hogy a gyerekeik milyen módon hagyjanak digitális lábnyomot. Szerencsére 2016-ban már sokkal több okos játék áll rendelkezésre, amelyek többsége egyáltalán nem káros a kicsikre nézve. A gyerekek imádják például a háziállatokat, azonban nem mindenkinek van lehetősége, hogy kiskutyát vagy kismacskát tartson. A kilencvenes évek végén Európán is végigszáguldott a Tamagocsi-őrület. A japán kütyü segítségével bárki nevelhetett kis kedvencet, most pedig újra betört a játékpiacra egy, a Tamagocsihoz hasonló termék. Rendkívül közkedvelt az Ubooly nevű játék, amely bár nem fér el egy tenyérben, de kísértetiesen hasonlít a japán Tamagocsira. Az Uboolyt is azért fejlesztették ki, hogy a lurkók megtanulják, mi a felelősség, hiszen vigyázhatnak egy plüssállat életére. Szintén okos játékról van szó, az Ubooly is tud történeteket mesélni, alkalmanként pedig párbeszédbe bonyolódik a gyerkőccel. Természetesen nem annyira intelligens kütyü, mint a Hello Barbie, ugyanakkor itt is van lehetőség applikációk letöltésére, amelyek új igényekkel és történetekkel ruházzák fel a figurát.
A kreatív gyerekeknek a Mattel idén egy igazán szórakoztató játékkal kedveskedett. A ThingMaker, azaz „Dologkészítő” gyakorlatilag egy 3D nyomtató, amely szó szerint valóra váltja a kicsik által elképzelt tárgyakat. A játékgyártás természetesen egy online alkalmazás segítségével működik, ahol a gyerekek különböző színű és méretű dínókat, robotokat vagy nyakláncokat tervezhetnek. Amikor végeztek, már meg is kezdődik a nyomtatás, amely gyermekbiztonsági szempontoknak megfelelően működik. A Mattel szerint a lényeg, hogy a XXI. században a kreativitás uralja a világot. Ennek a hatalomnak igencsak borsos az ára, ugyanis egy ThingMaker körülbelül 300 amerikai dollár, azaz majdnem kilencvenezer forint.
Az újdonságok palettája nem lenne teljes a Csillagok háborúja témájú játékok nélkül. Minden bizonnyal közönségkedvenc lesz a február elején bemutatott, a Csillagok háborúja: Az ébredő Erő című filmből ismert BB-8 robot. Akkora felhajtás övezi az űrben játszódó filmsorozatot, hogy melyik gyerek ne őrülne meg egy saját robotért. BB-8-et a kicsik egy okostelefon vagy tablet segítségével irányíthatják, kis idő után pedig a robot saját személyiségjegyeket is létrehoz. Minél többet játszanak vele, BB-8 annál engedelmesebb, és annál több érzelmet mutat. Kedvenc robotunknak ugyancsak megvan az ára, a saját Csillagok háborúja-játszótárs körülbelül ötvenezer forint.
Rubik örök
Magyar találmányok nélkül nem lenne teljes a játékforradalom. Az utóbbi években számos olyan találmány született hazánkban, amelyik világszerte gyerekek kedvence lehet. 2007-ben Zagyvai András állt elő az okostojás ötletével, amely a Rubik-kockához hasonlóan az ember logikáját és a háromdimenziós memóriát veszi igénybe. Az eredetileg fából készült tojáson – ami gyakorlatilag egy térbeli labirintus – keresztül kell vezetnünk egy pálcát. A Smartegg 2012-ben Washingtonban az IPP világversenyen nagydíjat nyert, és olyan neves játéküzletek érdeklődését is felkeltette, mint a Toys’R’Us és a Barnes&Noble.
Hasonlóan világsikerre született magyar találmány az Artris, amely a Tetris, a puzzle és a festészet lehetőségeit ötvözi. Az okostelefonokra letölthető alkalmazásban festményeket kell kiraknunk puzzle-szerűen, azzal a csavarral, hogy itt a Tetrisből megismert módon érkeznek a képek. Ha egy festményt kiraktunk, már jöhet is a következő. Lehet mások ellen is játszani, ha párbajozni szeretnénk, a gép kisorsol nekünk valakit az épp az applikációt használók közül, hogy összemérhessük tudásunkat. A játék a műalkotások szerelmeseinek is kedvence lehet, hiszen a képek között Van Gogh, Renoir és Cézanne művei is megtalálhatók. Természetesen a magyar zsenik sem maradhattak ki, hazánk festészetét többek között Szinyei Merse Pál, Rippl-Rónai József és Vaszary János képviselik.
Az újdonságok mellett érdemes kiemelni, hogy az igazán úttörő magyar játék, a háromdimenziós Rubik-kocka még mindig hódít a nagyvilágban. 2014 áprilisában, az eredetileg bűvös kockának nevezett találmány 40 éves születésnapján New Yorkban kiállítás nyílt, amely a Beyond Rubik’s Cube, azaz a Túl a Rubik-kockán nevet viselte. A kiállítás azóta világ körüli útra indult. A sors iróniája, hogy ma a kocka kirakásának rekordere nem személy, hanem robot, amely egészen pontosan 1,09 másodperc alatt végez Rubik Ernő találmányával.