Őszinte könyvet írt élete történetéről a Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, rendező, színigazgató, egyetemi docens, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja. Jordán Tamás egyes szám harmadik személyben mesél lóversenyszenvedélyéről és kollégáival való viszonyáról, miközben elég pontos és színes kép rajzolódik ki az elmúlt ötven év színházi világáról és arról, hogy mi minden folyik a kulisszák mögött.
Jordán Tamás nem író. Félénk, beszédhibás, befelé forduló kisfiúból vált az ország egyik legismertebb színészévé, ám előtte diplomás mérnökként eredeti szakmájában dolgozott. A könyv címe, a Hátrametszés is eredetileg geodéziai műszó, matematikai kifejezés, ismeretlen koordinátájú pont meghatározására szolgáló művelet, mely során három ismert pont elhelyezkedését vizsgálva megállapíthatóvá válik az ismeretlen pont. A földmérő mérnök teodolittal beméri ezeket a szögeket, és abból kiszámolja a koordinátákat. E címadásra a Nemzeti Színház őt követő direktora, Alföldi Róbert ihlette a színészt, aki ráismert a művelet általános, társadalmi jelentésére is: egy ember is akkor válik megismerhetővé, ha feltérképezzük az élet más jelenségeihez, emberekhez, tárgyakhoz való viszonyait.
Jordán Tamás lineárisan halad végig életének minden szakaszán gyerekkorától kezdve. Életútját elemzi szubjektív hangvételben, és olykor magával sem kíméletes, hiszen az eddig szőnyeg alá söpört történeteit idézi fel. Szépítés nélkül írja le, hogyan hagyta el első feleségét és két fiát, hogy mi motiválta döntéseit 73 évének minden szakaszában az Egyetemi Színpadtól a 25. Színházon, Kaposváron át a Merlinig, a Nemzeti Színháztól Szombathelyig. A művész hiszi, hogy sorsát előre rászabták, melynek végső célja a szombathelyi Weöres Sándor Színház megalapítása volt. A könyv nemcsak a Jordán munkáját kedvelőknek, hanem bárkinek ajánlatos alkotás, hiszen könnyű olvashatósága mellett kiváló élményt nyújt emberközeli, humoros és mégis komoly hangvételével.
„Az igazat mondd, ne csak a valódit” – ez Jordán Tamás mindennapos mottója, melyet József Attilától kölcsönzött a Thomas Mann üdvözléséből. Mint könyvében leírja, a színpadon a színész általában a szöveg rá gyakorolt hatását érzékelteti, amelyet a nézők fenntartás nélkül el is fogadnak. Mindez azonban még nem lesz „igaz”, ahhoz előbb elemezni kell az egyes jelenségeket, hogy végül kellő elmélyedéssel feltörhessenek a mélyen eltemetett érzelmek.
A színigazgató lemerülésének és visszaemlékezéseinek hála az olvasó olyan anekdotákat ismerhet meg, mint amikor Latinovits Zoltánnal fajult majdnem tettlegességig egy előadás utáni, poharazgatós vita József Attiláról, vagy hogy Koltai Róbert annak idején minden alkalommal engedélyt kért Jordántól, ha a költő műveit szavalta, valamint azt is, hogyan cseperedett fel a színház falai között lánya, a szintén kitűnő színésszé váló Adél. Jordán Tamás mindvégig személyes, de nem bulváros, véleményt alkot a kritikákról, és nem kerüli meg a politikát sem. A Hátrametszés egyszerre humoros és komoly, érdekes olvasmány a színházrajongóknak.
(Jordán Tamás: Hátrametszés – Az életem – tétre, helyre, befutóra. Alexandra Kiadó, Budapest, 2016, 336 oldal. Ára: 3999 forint)