Ikonszerűen kimerevített képek sorozatát hozta el az A38 hajó kiállítóterébe a figuratív festészetet művelő Gaya Arutyunyan kortárs zenész, képzőművész, aki a XV–XVI. századi flamand festészet, az ikonfestészet és az északi reneszánsz, valamint a naiv művészet hármasságát ötvözte a Belső hangok címmel kiállított portréiban.
Kis alteregók lehetnek a megfestett arcok mellé társított állatok: a művész a személyiségük, viselkedésük állati vonásait helyezi a történelmi vagy éppen fiktív alakok ölébe, alkalmasint azonban ezeknek az animális figuráknak historikus hátterük van. A szörnyembriót szorongató Ferenc József ábrázolása a XX. század összes borzalmát vetíti előre, a császár ugyanis éppen a tragédiák bekövetkezte előtt halt meg. Önmagát egérrel az ölében ábrázolja az alkotó, egy terem sarkában megbújva, mindenre rálátva, gyermeki nyitottsággal szemlélve a teret. Ismert kétágú kalapjában a fiatal Napóleon, a „korzikai fenegyerek” kezében a „reménytelen hattyú”

Kis alteregók lehetnek az arcok mellé társított állatok
– fejtse meg a néző –, mellette a képzelet szülte szentpétervári költő, Csing-dinasztiabeli szobalány és egy kakasidomár Aquitaniából.
A grafikai elemeket megtartva, mintegy erezetként visz életet a mozdulatlan arcokba. A kartonlapokra felvitt nagyobb alakú portrékon a Wattican Punk Ballet expresszív performere is visszaköszön – az A38 hajón most ezekből a képekből van a kevesebb –, gazdag teatralitással és humorral építi fel alakjait, némelyiket komplett installációvá fejleszti.
Gaya Arutyunyan több mint két éve dolgozik a most bemutatott munkákon, hamarosan Moszkvába költözik, és szeretett volna búcsúzóul festőként is megjelenni Budapesten. A beérett munkákat igazolja, hogy a múlt heti megnyitó óta tucatnyi portréját foglalták már le.
„Örök párbeszédben vagyok a belső hangokkal, azokkal a személyiségekkel, amelyek bennem élnek – vallja az alkotó.
– Ezeket a hangokat szeretném megszólaltatni a jelen tárlaton.”