Tizenötödik évébe lépett hazánk legnagyobb nemzetközi filmes találkozója, a JamesonCineFest, amely megalakulásakor a Fiatal Filmesek Nemzetközi Fesztiváljaként aposztrofálta magát, azzal a nem titkolt céllal, hogy a jövőben a régió meghatározó nemzetközi filmfesztiváljává váljon.
Hosszú évekig tartotta magát a találkozó ahhoz a koncepcióhoz, hogy a nagyjátékfilmes versenyben csak első és második filmeket mutatnak be, azonban mára engedtek ebből a szabályból: az előzsűri által legjobbnak vélt, egész estés filmeket versenyeztetik.
Nagy változás történt a kisfilmek kiválasztásában is, idén eltörölték a harmincöt éves szerzői korhatárt. A sok-sok díjjal elhalmozott alkotók munkáit gyűjtő, szintén hivatalos programnak számító Open Eye/Kitekintő szekció a nagy fesztiválok modern kultműveiről ad képet a CineFest közönségének.
A filmtörténet nagyjainak bemutatását a fesztivál szinte a kezdetektől missziójának tekinti, néhány éve Cineclassics név alatt vetítésekkel, szakmai beszélgetésekkel, mesterkurzusokkal a seregszemle meghatározó részeként futnak a nemzetközi és hazai filmtörténet kiemelkedő munkáit felsorakoztató programok.
A Cineclassics kurátora, Muszatics Péter lapunk megkeresésére kifejtette, Krzysztof Zanussi a legjelentősebb európai rendezők sorába tartozik, csakúgy, mint Szabó István és a fesztivál tavalyi életműdíjasa, Jirí Menzel. – Közép-európai értékrendet képviselnek, munkásságukkal a közép-európai emberi állapotot ábrázolták. Krzysztof Zanussi méltán érdemelheti ki az európai mozi nagykövete díjat, amelyet elsőként Juliette Binoche, tavaly pedig Magda Vasaryova vett át Miskolcon – mondta Muszatics Péter.
Kiváló minőségben felújított kópiákról Krzysztof Zanussi három filmjét vetíti a miskolci szemle: a Védőszínek, a Konstans és A nyugodt nap éve lesz látható, utóbbi egy lengyel nő és egy amerikai katona találkozását, szerelmét beszéli el.
A klasszikusok közé tartozik a magyar filmremekeket bemutató szekció is, ezúttal Tímár Péter alkotásaival.
– Csodálatos, ahogyan Tímár Péter képi világával képes bemutatni a szocialista társadalmat és visszaadni a Kádár kori életérzést. Például olyan kultikussá lett munkáit láthatják a fesztiváljárók, mint az Egészséges erotika (1986) vagy a Csinibaba (1997) – tette hozzá a kurátor.
Filmtörténetünk operatőróriása, a Balázs Béla-díjjal és megannyi szakmai kitüntetéssel elismert Hildebrand István életműdíjat vehet át a mustrán. Az Egy magyar nábob, a Kárpáthy Zoltán vagy Bódy Gábor Psychéjének képi világát megteremtő alkotóval a fesztivál második hétvégéjén találkozhat a közönség.
A nemzetközi játékfilmes zsűri tagjai között üdvözölhetjük Kerekes Vicát is, aki nemcsak Magyarországon, hanem Csehországban és Szlovákiában is az egyik legnépszerűbb színésznő.
Tizenkilenc produkció lesz látható a versenyprogramban. A művek igazi felnőtté válás történetek, és főként olyan figurák sorsát láthatjuk, akik nem találják a helyüket a világban. A Jameson CineFest Miskolci Nemzetközi Filmfesztivál versenyprogramjában lesz látható először Magyarországon Nemes Jeles László várva várt második nagyjátékfilmje, a Napszállta.
A magyar filmek erős idei mezőnyéből versenybe hívták Szilágyi Zsófia Egy nap című drámáját, amelynek világpremierje Cannes-ban, az első filmeket versenyeztető Kritikusok Hetén (Semaine de la Critique) volt, ahonnan végül a nemzetközi kritikusok FIPRESCI-díjával tért haza. Újdonság, hogy erősebb lett az ázsiai jelenlét: Kínából érkezett A boldogtalanság művészete, Dél-Koreából a legfontosabb koreai rendező, Lee Chang Dong Cannes-ban debütáló filmje, a Gyújtogatók és Japánból a veterán Takahisa Zeze rendezte Nyolcéves jegyesség.