A Panta Rhei együttesé volt a magyar kommunista rendszer egyetlen olyan lemeze, amelyet bezúztak. És nem politikai okokból. A Bartók Béla dalainak feldolgozását tartalmazó korongot a lemezgyár elkészítette, de a boltokba már nem jutott el – a Bartók-örökösök nem adtak rá engedélyt.
Mindeközben, illetve ezt megelőzően külföldön más volt a helyzet, például az Emerson, Lake & Palmer angol együttes első nagylemezének első dala, a kicsit több, mint négy és fél perces The Barbarian, az 1911-es Allegro barbaro című Bartók-mű „rockosított” változata. Érdekesség, hogy Emersonék kétszer is felléptek Budapesten (1992-ben és 1997-ben), de ezt a dalt egyszer sem játszották el a magyar közönségnek.
Török Ádám fuvolista és Papp Gyula zongorista, a Mini együttes tagjai már több mint negyven éve foglalkoznak Bartókkal. – Gyakorlatilag egy időben kezdtük Emersonékkal, csak mi a Bem rakparti kis klubunkban próbáltunk 1971 januárjában, mínusz 12 fokban, ők meg előttünk három héttel, 1970. december 9-én mutatták be a lemezüket. Nekünk volt két zsíros kenyerünk, ők meg világsztárok lettek – emlékszik vissza nem kis keserűséggel Török Ádám.
A rádióban, ahol akkoriban óriási szakmai erő volt, felismerték az értéket, amit ezek a fiatalok (Papp Gyula húszéves volt, Török Ádám huszonkettő-huszonhárom) létrehoztak, és készült egy felvétel az Este a székelyeknél átiratáról, amelyet a zátonyra futott engedélyeztetés miatt végül letöröltek. (Az viszont elgondolkodtató, hogy szekvenciáiban gyakran használták médiareklámok zenei aláfestéseként. A szerzők persze semmiféle jogdíjat nem kaptak – ugyan mire is kaptak volna?)
Az a hír járta, hogy Emersonék 11 ezer fontért vették meg Bartók Pétertől a jogot az Allegro barbaro feldolgozására. Ekkora összeget Erdős Péterék nyilván nem áldozhattak, de nem is biztos, hogy pénzen múlt az engedély. (Bartók Béla végrendelete a szerzői jogok tekintetében felosztotta a világot. Magyarország, Németország és még öt állam az ifjabb Bartók Bélának jutott, mivel ő Magyarországon maradt, míg öccse, Péter az anyjával Amerikában volt. Az idősebb Bartók fiú jogutódja Vásárhelyi Gábor.)
Eltelt négy évtized, és Török Ádámék ismét elkezdtek dolgozni a témán, hiszen 2016. január elsejével lejárt a Bartók Béla halálától számított hetvenéves szerzői jogi védelem. Másfél évnyi zenei munka eredményeként tavaly elkészült a Bartók on Rock című lemez anyaga. A Mini Acoustic World együttes (Papp Gyula zongora, orgona, vokál, Török Ádám fuvola, ének, ütőhangszerek, Nagy István basszusgitár és Tóth „Diza” Dénes dobok, ütőhangszerek) és a Kézdy Luca hegedűs által vezetett Heroines női vonósnégyes közös felvételének sikerében a kiadó annyira bízott, hogy CD-n kívül egy dupla LP-t is megjelentetett, ami, tekintve az előállítás magas árát, nem kis kockázat.
A lemezen található anyagot számos koncerten bemutatták. Óriási sikerrel szerepeltek a Miskolci Operafesztiváltól kezdve a Bem rakparton át a Tabánig, mindenhol vastapssal jutalmazta a közönség a már említett Este a székelyeknél / Első román tánc, a Rondók és az Allegro barbaro Mini-verzióját. Ez utóbbi számot Keith Emerson és Kocsis Zoltán emlékének ajánlják.
Több recenzió is megjelent, valamennyi szuperlatívuszokban szólt az albumról. Kanadai, svájci meghívásokat kaptak. A mára már divatossá vált cross-over jegyében a fiatal lányok alkotta vonósnégyes kísérte rockzenekar ilyen előzmények után joggal érezte úgy, hogy az album esélyes a Fonogram – Magyar Zenei Díjra. – Különösebben nem érdekelnek a díjak, elismerések, de ekkora pofára esésre, hogy még a jelöltek közé sem kerültünk be, nem számítottunk – kesereg Török Ádám.
– Ha egy ilyen komoly cég, mint a mi kiadónk, befektetett ebbe a lemezbe, akkor a jelölőbizottság vehette volna a fáradságot, hogy meghallgatja. Mert meggyőződésem, hogy bele sem hallgattak, különben megmagyarázhatatlan, hogy amennyiben szakemberek, ne fogták volna fel az értéket, amit teremtettünk – összegez a fuvolista, aki mára már túltette magát a történteken.
Nem titkolja csalódottságát, viszont előre-néz. Török Ádám hetvenéves, és ötven éve van a pályán, akárcsak együttese, a Mini. Jubileumi koncertturnéjának címe is 70/50. Legutóbb április végén tapsolhattunk a magyar progresszív rock-blues talán legismertebb és legsikeresebb együttesének. Várjuk a folytatást!
Mini Acoustic World: Bartók on Rock, GrundRecords, 2017.
A Fonogram-díjat
(Arany Zsiráf-díj néven) a magyarországi hangfelvétel-kiadás kiemelkedő sikereinek és teljesítményeinek díjazására alapította a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége (Mahasz) közgyűlése 1992 szep-temberében. A díj neve 2004-től kezdve Fonogram – Magyar Zenei Díj. Tizennyolc kategóriában a nevezett hangfelvételek, illetve előadók listáját a (legalább) kétszáz fős jelölőbizottság tagjai kapják meg. Az Év dala cím győztesét a médiapartnerként közreműködő médium weboldalán keresztül, online szavazás formájában a széles nagyközönség választja ki. Az életműdíj odaítéléséről a Mahasz elnöksége konszenzusos alapon dönt.