Idén a fény nemzetközi évének részeként a természettudományokat kísérlik meg vonzóvá tenni a tanulók számára. Az Európai Fizikai Társulat által kezdeményezett, az UNESCO és az ENSZ által felkarolt rendezvényen világítanak rá arra, hogy életünk nélkülözhetetlen részévé váltak a fénnyel működő technológiák: legyen szó lézeres szemműtétről vagy egy egyszerű olvasólámpáról.
A diákok körében azonban nem népszerűek a természettudományos tantárgyak, főleg azért nem, mert a tanórába nem férnek bele a kísérletezések, mi több, van, ahol nincs erre alkalmas laboratórium. Ez nem a legfényesebb helyzet, ezért az Akadémia és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet minden olyan kezdeményezést támogat, amely képes „lángra gyújtani” a száraz fizika és kémia tananyagot.
Keserű György Miklós, azt MTA TTK főigazgatója az együttműködéssel kapcsolatban azt mondta, hogy idén is szívesen vállalták a szakmai védnökséget, hiszen a tudományos ismeretterjesztés, a fiatalok természettudományok iránti érdeklődésének a fokozása, valamint a kutatói pálya népszerűsítése közös cél. Mivel a programba iratkozott diákok a gyakorlatban is megismerkednek a fény és a szem működésével, ezért a későbbiekben akár ilyen irányultságú továbbképzést is választhatnak.
Manapság pedig égető szükség van jó szakemberekre, hiszen Knézy Krisztina szemész, a Semmelweis Egyetem klinikai szakorvosa szerint öt év múlva várhatóan a Föld lakosságának harmada lehet rövidlátó. Ennek egyik legfőbb oka az egyre gyakrabban használt számítógép, okostelefon és egyéb elektronikus eszközök folyamatos közelnézésre kényszerítő hatása, vagyis a szem alkalmazkodási görcse. Ez pedig különösen aggasztó, hiszen a világból a legtöbb információt a látás által szerezzük – egyáltalán nem elhanyagolható tehát a fény és a szem.
A nemzetközi rendezvényt hazánkban Kroó Norbert vezetésével az MTA programbizottsága koordinálja, amiben részt vesz a Bayer által meghonosított Making Science Make Sense – Tudáspont (MSMS) is, amelynek idei helyszíne a Láthatatlan kiállítás. Októbertől jövő júniusig negyven tudományos műhelyben interaktív foglalkozásokat szerveznek a fény, a látás, a szem működése és funkciója, valamint a vizualitás témájában. Az általános iskolák felső éves osztályai és szakkörei regisztráció fejében, ingyen vehetnek részt a programokon, amelyeket idén a tanároknak is elérhetővé tettek. Csaknem ötven szaktanárt és szaktanácsadót képeztek ki az MSMS programjára építve az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szervezésében az Akadémia természettudományi épületében, hogy új ötleteket és kísérleti módszereket sajátítsanak el. A program egyik erőssége az, hogy pont arra a korcsoportra szabták, amelyik még formálható, hogy melyik tantárgy iránt a legfogékonyabb.
Ebben a ciklusban több mint ezer diák fog részt venni az oktatási programban, látványos és érdekes kísérleteket végezhetnek. A diákok belebújhatnak a kutatók bőrébe, felvehetik a laborköpenyt, védőszemüveget és kesztyűt is húzhatnak. Mindez azért fontos, mert a tavalyi programból az derült ki, hogy a tanulók kétharmada izgalmasabbnak tartotta a természettudományos tantárgyat a műhelymunka után, mint annak előtte.
Ha az oktatási intézményeknek már nem sikerül helyet kapniuk a programban, akkor az utazó kísérleti műhely akár az iskolájukba is ellátogathat. Ezt egy sorsoláson nyerhetik meg, mindössze el kell végezniük egy kísérletet a program hivatalos honlapján találhatók közül, dokumentálniuk kell azt, majd elküldeni a megadott címre. Ezzel az MSMS növeli a pedagógusok kísérletező kedvét is, amely végső soron az alapfokú oktatás gyakorlatiasabb szervezéséhez is hozzájárul.