Külföldi trendek az ifjúsági irodalomban címmel zajlott kerekasztal-beszélgetés Csapody Kinga (Manó Könyvek), Illés Andrea (Scolar kiadó), Dian Viktória (Móra), Balázs Eszter Anna (Kolibri) és Péczely Dóra (Tilos az Á Könyvek) szerkesztők részvételével, Artner Szilvia Sisso moderálásával.
Balázs Eszter Anna rámutatott a külföldi ifjúsági könyvek mély rétegzettségére. Mint elmondta, nagyon átgondolt, hogy ki kihez, miről, milyen korosztálynak, milyen témában beszél, minden részletre kiterjedő kategóriák vannak, különös tekintettel a tabukönyvekre – ilyen részletesség idehaza még nincs.
Úgy tűnt, a mostani trendet ezek a tabukönyvek képviselik, amelyek családon vagy az iskolaközösségen belüli problémákra reagálnak: alkoholizmus, bántalmazás, internetes zaklatás. Péczely Dóra említette, hogy külföldön milyen gyorsan reagálnak ezekre, a szerzők hamar meg tudnak küzdeni azzal a kihívással, hogy kamaszok nevében beszéljenek.
Dian Viktória mesélt ehhez kapcsolódva a Móra által már régebben indított, hiánypótlásnak szánt Tabu-sorozatról, amelyben öngyilkosságot, melegkérdést, rasszizmust tematizáló könyvek jelentek meg, de nem lettek sikeresek, ugyanis a szerkesztő szerint ezek a témák valóban tabuk, a könyvtárosok eldugták a köteteket, nehogy a szülők bepanaszolják őket.
Abban is megegyeztek a szerkesztők, hogy fiú olvasóikat hamar elveszítik, a lányok ellenben falják a lektűröket, a Móra LOL-sorozatát (mindegyik A rút kiskacsa sémára épül, a kiközösített amerikai diáklány You-Tube-sztár lesz a végére) például már a megjelenés évében után kell nyomni. Csapody Kinga ellenben már látott rózsaszín csíkos könyvet is fiúkézben a metrón. Talán mert így bekukkanthat egy lányszobába anélkül, hogy megfulladna az átható körömlakkszagtól? – szólt a költői kérdés.
Péczely Dóra találkozott már olyan erdélyi kislányokkal is, akik Jókai-hősökkel azonosultak, Dian Viktória is megemlítette, hogy például Szabó Magda karakterei is működnek, annak ellenére, hogy nem beszélnek szlengben.
Balázs Eszter Anna szerint a mi gyermekkorunk sci-fijeinek helyét a társadalmi utópiák vagy antiutópiák vették át – no igen, a legvidámabb barakkban nyilván a Lófej-ködig kellett űrhajózni egy kis szociális krízisért. A legviccesebb megfigyelés Péczelyé volt: a 16+-os könyvek 80 százalékát felnőttek olvassák. A könyvesboltosok le is hurrogták egyszer, amikor egy új kötetről tartott nekik ismertetőt: ne folytassa, éppen azt olvassák.